SBB presenteert het nieuwe trendrapport voor de sector Zakelijke dienstverlening en veiligheid (ZDV). Het rapport beschrijft ontwikkelingen zoals automatisering, klantgerichte service en de veranderende rol van werknemers binnen de sector. De trends en ontwikkelingen raken zowel de arbeidsmarkt als de invulling van het beroepsonderwijs.

SBB verzamelt en stelt relevante arbeidsmarktinformatie beschikbaar over trends en ontwikkelingen per sector op de arbeidsmarkt. De veranderingen gaan snel en hebben niet alleen gevolgen voor de context en inhoud van beroepen, maar ook voor het aantal beroepsbeoefenaars en het ontstaan van nieuwe functies. Met trendonderzoeken achterhaalt SBB wat de ontwikkelingen betekenen voor het beroepsonderwijs en de benodigde vaardigheden en taken van de toekomstige beroepsbeoefenaar.

Het trendrapport ZDV omvat de marktsegmenten Juridisch, Financiële diensten, Office en Orde en veiligheid. De belangrijkste trends worden hieronder uitgelicht. Lees het hele rapport.

Smart data en de doe-het-zelfsamenleving

Bij beroepen als business administration & control specialist, en marketing-communication specialist zijn verschillende werkzaamheden geautomatiseerd. Big data in combinatie met kunstmatige intelligentie (KI) zorgt voor actuelere informatie en het tijdig inschatten van risico’s zoals fraude. Accountants kunnen zo sneller financiële trends analyseren en in de financiële sector kunnen medewerkers sneller klanten helpen bij het afsluiten van verzekeringen.

De doe-het-zelfsamenleving groeit snel door de hoeveelheid apps en websites waarop mensen zelf hun zaken kunnen regelen en informatie kunnen inzien. De klant heeft meer inzicht in de eigen situatie. Simpele vragen kunnen door geautomatiseerde chatbots gemakkelijk worden beantwoord. De lastigere vragen blijven over, dan is iemand die met je meedenkt des te belangrijker. Dat vereist een meer vakinhoudelijke opleiding van een accountant, callcentermedewerker of juridisch medewerker. Zo kan die de klant wegwijs maken in alle informatie die beschikbaar is.

Personalisering

Ondanks digitalisering blijft persoonlijke dienstverlening cruciaal. Er is een grotere behoefte aan maatwerk en personalisatie van producten en diensten. Die trend zien we eveneens in de marketing- en communicatie. Er wordt minder vanuit het product gedacht, maar eerder gekeken naar wat de klant nodig heeft. Door de hoeveelheid beschikbare data wordt het gemakkelijker om een product aan te bieden dat aansluit op de wens van de klant, dat noemen we een-op-eenmarketing. Bovengenoemde ontwikkelingen vragen om kennis over omgang met data en de AVG-wetgeving.

Cybercriminaliteit

Binnen het marktsegment Orde en veiligheid zorgt big data in combinatie met kunstmatige intelligentie voor actuele informatie. De beroepsbeoefenaar kan effectiever risicogericht te werk gaan en monitoren op afwijkende signalen. Dit helpt bij het opsporen van afwijkend gedrag, het herkennen van malwareaanvallen en het waarschuwen voor phishing. Bovendien zien we dat criminaliteit zich steeds meer verplaatst van het fysieke naar het digitale domein. Digitale aanvallen maken duidelijk hoe afhankelijk we als samenleving zijn van systemen die door internet verbonden zijn en data uitwisselen. Van de beroepsbeoefenaar vragen deze factoren om inlevingsvermogen, overzicht en een onderzoekende houding.

Functieverbreding: de security host

In de rol van beveiliger en handhaver treedt een verschuiving op: van hen wordt steeds meer verwacht dat zij gastvrijheid uitstralen en tegelijkertijd proactief opereren. Toezichthouders dienen afwijkend gedrag op tijd te signaleren, waardoor escalaties en overtredingen voorkomen worden. In die rol zijn communicatieve en sociale vaardigheden erg belangrijk. Van de beveiligingsmedewerker wordt een servicegerichte houding vereist waarbij die de rol van gastheer of –vrouw (security host) op zich neemt.

Robottechnologie

Binnen het veiligheidsdomein worden veel taken geautomatiseerd en processen efficiënter ingericht. Zo worden de toegang en het toezicht op gebouwen automatisch ingericht en verplaatst de functie van beveiligers op locatie zich (deels) naar de alarmcentrale. Het digitaal ontvangen en uitlezen van camerabeelden en het besturen van drones behoort tot de taken. Aan interactie op afstand moet in de opleiding aandacht worden besteed.

Trendmethodiek

Voor de trendrapporten heeft SBB een trendmethodiek opgezet bestaande uit het verzamelen van informatie, expertinterviews en validatiesessies met de adviseurs praktijkleren van SBB. Met het constant ophalen van trendinformatie zorgt SBB dat het trendonderzoek geen momentopname is maar een dynamisch proces, waarbij signalen over trends en nieuwe ontwikkelingen continu worden gedeeld. Vanuit de trendonderzoeken wordt onder andere achterhaald wat de ontwikkelingen betekenen voor het opleiden van vakmensen in het beroepsonderwijs. De trendinzichten dienen als basis voor het vernieuwen van kwalificatiedossiers, beroepenonderzoek, doelmatigheidsrapportages, het opstellen van branchebeelden, arbeidsmarktverkenningen en ter inspiratie voor het toekomstbestendig maken van het opleidingsaanbod.

Lees het hele rapport.