Begeleiden op maat, Kunstmatige Intelligentie, objectief werven en selecteren, leven lang ontwikkelen. Een greep uit de vele thema’s die aan bod kwamen tijdens het SBB-event Beroep op de Toekomst voor grotere werkgevers. Bijna 200 belanghebbenden kwamen op donderdag 12 oktober naar de Johan Cruijff Arena in Amsterdam om geïnformeerd te worden over de arbeidsmarkt, trends en flexibiliteit. Ook namen ze deel aan verschillende inspiratiesessies waarin dieper werd ingegaan op de thema’s.
Op dit moment leren ruim 480.000 mbo-stagiaires het vak bij leerbedrijven. De trends laten zien dat het aantal aanmeldingen bij het mbo daalt, het aantal gepensioneerden stijgt en de vraag naar meer vakmensen in de toekomst dringend blijft. Daar moeten we iets mee. Het SBB-event ‘Beroep op de Toekomst’ nam CEO’s, HR- en L&D managers en Opleidings-coördinatoren van grote leerbedrijven mee langs de kansen, oplossingen en struikelblokken.
Het ‘diploma-denken’ loslaten
Diploma-denken is het vasthouden aan volledige opleidingen van vaak meerdere jaren. Dit terwijl er al veel kan met flexibel opleiden via de praktijkverklaringen en mbo-certificaten, die door SBB zijn opgenomen in de kwalificatiestructuur. In een rondetafelgesprek tijdens het event pleit Corrola Hommen, landelijk sectorunitmanager Zorg, Welzijn en Sport, voor het loslaten van diploma-denken:
“Flexibel opleiden biedt kansen voor doelgroepen die we nu nog niet volledig benutten, zoals mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of anderstaligen met een vluchtelingenstatus. Met de nodige extra ondersteuning zijn deze mensen prima inzetbaar in sommige sectoren, zonder eerst een jarenlange mbo-opleiding te moeten volgen. Ze kunnen zich vervolgens verder blijven ontwikkelen in flexibele trajecten.”
Begeleiden op maat
Extra ondersteuning op de werkplek vraagt ook iets extra’s van praktijkopleiders en werkplekbegeleiders. De inspiratiesessie ‘Begeleiding op maat van mbo-studenten met een extra ondersteuningsbehoefte’ ging in op de vraag: hoe zorg je voor een sociaal veilige leeromgeving waarin deze doelgroepen optimaal kunnen leren en groeien?
Roos Scheurders, Campusrecruiter van A.S. Watson bezocht de sessie. “SBB heeft meer workshops voor praktijkopleiders dan ik wist. Ook hoorde ik nu dat SBB deze workshops inhouse geeft voor groepjes van 8 tot 12 personen. Een interessante optie voor ons, want A.S. Watson heeft ruim 1000 filialen, verspreid door het land. Dat maakt het regelen van workshops per filiaal tijdrovend.”
Ook Denise Knol, HR-manager van de fusie-organisatie Roompot & Landal Green Parks, nam deel aan de inspiratiesessie. “We hechten veel waarde aan sociaal veilige leerplekken. SBB voert audits uit bij alle locaties van onze organisatie en vraagt daar aan studenten hoe ze de sociale veiligheid op de leerwerkplek ervaren. De uitkomsten nemen we mee in onze plannen voor de praktijkbegeleiding. Daarbij kijken we ook welke SBB-workshops voor praktijkopleiders interessant zijn voor ons.”
De invloed van Kunstmatige Intelligentie (KI)
Uit een recent trendonderzoek van SBB wordt duidelijk dat de opkomst van KI nieuwe kennis en vaardigheden van werknemers vergt. Denk aan het kunnen omgaan met data en het interpreteren hiervan. Keynote speaker Rita Zijlstra, Klinische Neuropsycholoog en bestuurder (CDO) bij Zorg van de Zaak Netwerk, gaf voor alle aanwezigen een presentatie over de invloed van KI op de beroepspraktijk van het mbo. In de inspiratiesessie ‘De digitale werkplek als wellbeingsplek’ konden deelnemers dieper ingegaan op de vraag: hoe laat je nieuwe technologie voor je werken?
“Nieuwe technologie op de werkplek kan negatieve stress veroorzaken bij werknemers", zegt Rita. "Dat voorkom je door ze goede begeleiding te geven en te laten zien dat KI een kans is om te leren én het werk leuker te maken. KI kan bijvoorbeeld saai routinewerk overnemen, zoals plannen en roosteren, waardoor je meer tijd over hebt voor verbinding met je collega’s. Ook kan KI helpen bij het inwerken van stagiairs. Vandaag hoorde ik hier een mooi voorbeeld van in de automotive sector, waar leerlingmonteurs met behulp van Virtual Reality (VR)-brillen werkzaamheden leren uitvoeren. De praktijkopleider houdt zo tijd over om zijn stagiairs persoonlijk beter te leren kennen.”
Uitbannen stagediscriminatie
In het Stagepact mbo is afgesproken dat alle studenten gelijke kansen moeten hebben op een goede sociaal veilige stageplaats. Ongeacht je achternaam, geaardheid of een handicap. SBB is een van de 15 partijen die het Stagepact ondertekenden. In de inspiratiesessie ‘Objectief werven en selecteren’ ging Cemil Yilmaz, sociale innovator en partner bij IZI Solutions (IZI), in op methodieken voor objectieve werving en selectie. Daarin verschuift de kernvraag van wie ben jij naar wat kan jij? Door alle kandidaten op dezelfde manier te beoordelen op heldere kerncriteria (competenties) die nodig zijn voor het werk, wordt een objectieve vergelijking en selectie mogelijk.
Cemil: “Ik geef bedrijven mee dat objectieve selectie niet alleen stage- en/of arbeidsmarktdiscriminatie tegengaat, maar ook bijdraagt aan professionalisering en kwaliteitsverbetering. Je zorgt er zo namelijk voor dat je altijd de beste kandidaat voor de job binnenhaalt. Een veelgestelde vraag tijdens mijn sessie was: hoe beginnen we? Mijn advies is: gooi niet in één keer alle wervingsprocessen om, maar start met een pilot die breed wordt gedragen in de organisatie. Pas de methodiek toe, leer ervan en voer het dan pas door in de hele organisatie.”
Gelijke kansen en behandeling
Een veelgehoorde opmerking tijdens het event was: we willen wel, maar hoe komen we aan onze stagiairs en medewerkers? Veel mbo-vacatures blijven immers openstaan. In het rondetafelgesprek vertelt Francy Stokman, Recruitment marketeer & Team lead recruitment en mobiliteit bij Albron, hoe Albron stagiaires over de streep trekt: “Iedereen die bij Albron wil werken, geven we dezelfde behandeling en kansen. Ook krijgen alle stagiairs, ongeacht of ze van het mbo, hbo of wo komen, dezelfde stagevergoeding van 600 euro per maand.”
Corrola Hommen voegt daaraan toe: “Om mbo-beroepen aantrekkelijker te maken, moeten we toe naar een arbeidsmarkt waarin we mensen belonen en waarderen naar de output die ze leveren. En niet naar het soort diploma dat ze op zak hebben.”