Slimme deal geeft gigaboost aan musea en roc in Twente

Rijksmuseum Twenthe
Mbo-studenten van ROC van Twente kunnen hun schooljaar afmaken, en Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek in Enschede kunnen veilig de deuren openen omdat ze voldoende mankracht hebben. Een geweldige win-winsituatie die schreeuwt om een vervolg.

“Voor onze publieksfuncties, zoals de balie, de winkel en het museumcafé, kunnen we rekenen op circa negentig vrijwilligers”, vertelt Frans Schuitemaker van Rijksmuseum Twenthe. “Die draaien allemaal een of twee dagdelen per week mee. De vrijwilligers zijn enorme fans van het museum en horen ook echt bij ons. Met elkaar maken we het museum tot een succes.”

Museum mag tijdelijk geen oudere vrijwilligers inzetten

Als het nieuws komt dat de musea per 1 juni weer open mogen, is de vreugde groot. “Maar vlak daarna moesten we een brief sturen aan onze vrijwilligers van 70 jaar en ouder”, vervolgt Frans. “Omdat ze tot de risicogroep behoorden, mochten we ze niet inzetten. Dat was natuurlijk heel vervelend: zij zagen ernaar uit om weer aan de slag te gaan.”

Op zoek naar een alternatief, hoort Frans over medewerkers van Schiphol en KLM die tijdelijk worden ingezet in de Amsterdamse musea. “Met dat verhaal ben ik op stap gegaan. Al pratend kwam ik in contact met ROC van Twente. Daar speelde heel iets anders: op 16 maart zouden de studenten aan hun stage beginnen, maar door de coronamaatregelen kon dat veelal niet doorgaan.”

Succesklas en niveau2-opleiding bieden uitkomst

Els Falkmann is docent bij ROC van Twente. “Hier op school hebben we de ‘succesklas’, speciaal voor mbo4-studenten die uitvielen omdat ze de verkeerde beroepskeuze hebben gemaakt. Als zo’n student met een andere opleiding wil beginnen, moet hij of zij wachten tot 1 augustus. Dat is heel demotiverend. Vandaar dit opleidingstraject, dat maar twintig weken duurt.”

De succesklas is gebaseerd op de niveau2-opleiding tot ondersteunende administratieve beroepen. “Die opleiding draait om vaardigheden die je in elk beroep kunt gebruiken, van digitale vaardigheden tot plannen en organiseren. Maar bovenal ontwikkelen de studenten algemene werknemersvaardigheden, waarmee ze steviger in hun schoenen komen te staan.”

Roc weet snel te schakelen

Els selecteert tien studenten van de succesklas en van de reguliere opleiding die nog een stageplek zoeken. “Alle lof aan Els”, roept Frans. “Ze heeft ontzettend snel geschakeld. Woensdag spraken we elkaar telefonisch, donderdag had ik het eerste sollicitatiegesprek met een stagiair en vrijdag volgden er nog meer. De maandag daarop stonden de studenten hier al in het museum.”

“De hoofdopdracht is gastheerschap”, legt Frans uit. “De studenten zorgen dat onze museumbezoekers zich heel erg welkom voelen en een mooie dag hebben. Dat begint met een lach en een vrolijk gezicht aan de balie. Daarnaast zetten de twee praktijkopleiders ze in op administratieve functies, zoals de kassa, de afhandeling van onlinetickets en het beantwoorden van de telefoon.”

Adviseur praktijkleren van SBB regelt snelle uitbreiding

Om de erkenning van de musea te laten uitbreiden heeft Els contact met adviseur praktijkleren Folkert Veenstra van SBB. “De musea waren nog niet erkend voor opleidingen in administratie, secretariaat en receptie. Nadat we de casus uitgebreid hadden besproken ging Folkert akkoord, omdat het ook zijn doel is dat studenten hun diploma moeten kunnen behalen. Dat vind ik echt top hoor.”

Wat Els betreft wordt de samenwerking met de musea voortgezet. “Het is zó mooi wat ik nu zie gebeuren. Vrijwilligers hebben vaak al een behoorlijke loopbaan achter de rug. Zo hoorde ik een vrijwilligster in gesprek gaan met een student omdat die iets niet durfde. Zij gaf die student dus feedback. En dan gebeurt er iets met die student. Die gaat erover nadenken en durft het de volgende keer wél.”

Studenten stellen zich keurig op

“Bij de openstelling wisten we niet wat ons te wachten stond”, kijkt Frans terug. “We zijn voorzichtig begonnen met tien bezoekers per kwartier en dat is nu opgeschaald naar vijftien. Het is heel leuk om dit soort jonge gezichten in de hal te zien. Bovendien valt het op hoe keurig ze zich opstellen, mede omdat ze al iets ouder zijn. Dat is heel mooi voor de uitstraling van ons museum.”

Frans: “De samenwerking gaan we koesteren en we gaan er zeker mee verder. We hebben ook al andere opleidingen gesproken, bijvoorbeeld facilitaire dienstverlening en toerisme. Het museum is natuurlijk een heel interessante omgeving voor de stagiairs, waarbij ze tegelijk zien wat er aan de achterkant gebeurt. Ik vind het leuk dat we ze daarin kunnen betrekken.”

Bizarre tijd goed voor nieuwe energie

“Het heeft me een gigaboost gegeven om het schooljaar af te ronden en het nieuwe schooljaar weer goed te beginnen”, besluit Els. “Zo’n boost gun ik iedereen. Deze bizarre tijd leverde toch weer nieuwe energie op. We durven meer out-of-the-box te denken om de vertaalslag te maken naar mogelijkheden. In het nieuwe schooljaar ga ik kijken hoe we nog meer met SBB kunnen samenwerken.”

Benieuwd naar SBB’s actieplan voor stages en leerbanen? s-bb.nl/helpt

Foto: Lars Smook