Nieuwe beroepscompetentieprofielen verkoopspecialist

Blokker
INretail heeft door de ontwikkelingen in de retail de beroepscompetentieprofielen voor de mode- en woonbranche laten actualiseren. Deze beroepsprofielen zijn in mei 2017 door de sociale partners vastgesteld.

De profielen worden door INretail beschikbaar gesteld aan SBB voor de actualisatie van de kwalificatiedossiers en besproken in de sectorkamervergadering van 5 september aanstaande.

Vaardigheden van de verkoopspecialist

De verandering in de retail vraagt van de verkoopspecialist:

  • extra overtuigingskracht en de vaardigheid om sfeer (gastheerschap) te creëren en de klant te inspireren voor klantbeleving en klantenbinding, zodat het bezoek aan de fysieke winkel en het winkelcentrum voor consumenten aantrekkelijk blijft
  • vakkennis en creativiteit om extra waarde aan het klantadviesgesprek te kunnen geven
  • innovatieve hulpmiddelen/technologie kunnen toepassen (werken met een tablet, bestelzuil, de voetscan, bodyscan, 3D-print, veranderende kassasystemen)
  • klantgegevens kunnen analyseren voor klantenbinding on- en offline en telefonisch
  • flexibiliteit om mee te kunnen veren met veranderingen in het bedrijf, de wil om je te verdiepen en aan te passen aan veranderende behoeften van de klant en nieuwe producten en technologieën
  • het creëren van beleving met presentaties, het geven van workshops of organiseren van events

Wijzigingen in de beroepscompetentieprofielen

Belangrijkste wijzigingen in de beroepscompetentieprofielen:

  • Bij kerntaak 1 ‘goederenstroom’ is de volgende competentie toegevoegd: op de behoefte van klant richten. Ook is een nuance aangebracht bij presenteren/visual merchandise tussen mkb-bedrijven en grootwinkelbedrijven.
  • Bij kerntaak 2 ‘klantenstroom’ zijn de volgende competenties toegevoegd: relaties bouwen en netwerken, analyseren, op de behoefte en verwachtingen van de klant richten en gedrevenheid en ambitie tonen.
  • Bij kerntaak 3 ‘financiële afhandeling’ is de volgende competentie toegevoegd: relaties bouwen en netwerken.
  • Bij kerntaak 4 ‘meedenken met de organisatie’ is het volgende werkproces toegevoegd: communiceert on- en offline op positieve wijze over de winkel. De competenties zijn: relaties bouwen, netwerken, overtuigen, beïnvloeden, presenteren, formuleren en rapporteren.
Zie ook: