Interieurspecialist De Jongens Doornbos helpt servicemedewerkers gebouwen aan een stage

Willen we ook in de toekomst verzekerd zijn van voldoende vakmensen, dan moeten we nú mbo-studenten begeleiden. Dat vindt interieurspecialist Michael Doornbos. Ondanks zijn drukke werk biedt hij Jasper, die een opleiding volgt tot servicemedewerker gebouwen, de kans om in elk geval een deel van de werkprocessen onder de knie te krijgen.

Meer weten over het actieplan van SBB? Of hebt ú ruimte voor een student? s-bb.nl/helpt

De Jongens Doornbos is een zaak voor complete wooninrichting en interieuradvies. Juist tijdens de crisis hebben de broers Michael en Brian het drukker dan ooit. “De grootste aanleiding is dat mensen niet op vakantie gaan, maar het geld besteden om hun huis op te knappen”, legt contactpersoon bpv Michael uit. “Verder werd ook in de bouw snel doorgepakt en zien we veel verhuisbewegingen.”

Eigenlijk is de zaak gespecialiseerd in wooninrichting en interieuradvies, maar door de uitgebreide dienstverlening kan ook een student die de opleiding volgt tot servicemedewerker gebouwen er prima aan de slag. Het bedrijf heeft tenslotte een vaste schilder/behanger, glaszetter en stoffeerder in dienst. Adviseur praktijkleren Erik Streutker van SBB verleent dan ook vol overtuiging de nieuwe erkenning.

Docent Peter vindt voor de hele klas een stageplek

Peter Noordhuis is docent op het Alfa-college in Groningen. “Ik heb een klas met zeven studenten die de opleiding volgen tot servicemedewerker gebouwen”, vertelt hij. “Zowel praktisch als theoretisch ben ik met ze bezig, van bouwtheorie en elektrotheorie tot installatie en afwerkingstechnieken. Ze hoeven niet alles te beheersen, maar als ze eenmaal het diploma op zak hebben weten ze overal iets van.”

Dit schooljaar kost het Peter meer moeite dan anders om stageplekken te vinden. “We merken dat veel bedrijven door de crisis wat terughoudender zijn en liever even geen stagiairs aannemen. Het heeft wel drie of vier weken gekost om te zoeken. Ik kreeg veel afwijzingen, maar door constant te blijven proberen heb ik het voor alle zeven rond en kunnen ze bij een erkend leerbedrijf aan de slag!”

Jasper leert afwerkingstechnieken onder de knie te krijgen

Ook student Jasper kan praktijkervaring gaan opdoen. Peter: “Jasper wist nog niet zo goed of hij de bouwkant, de installatiekant of de elektrokant op wilde. Daarom dacht ik aan De Jongens Doornbos. Met een stage van drie maanden zou hij in ieder geval de afwerkingstechnieken alvast onder de knie kunnen krijgen. Op bezoek bij Michael heb ik Jasper het gesprek laten voeren. Dat deed hij keurig.”

“Ik wist eigenlijk niet welke studie ik moest kiezen”, zegt Jasper. “Omdat dit een heel brede opleiding is heb ik hiervoor gekozen. Van heel veel dingen leren we de basis. Elektro vind ik wel een beetje lastig. Met hout werken is tot nu toe het leukst. Het maakt niet uit wat voor soort hout. In het gesprek hebben we alle opdrachten doorgenomen. Ik was heel blij toen ik hoorde dat ik was aangenomen.”

De Jongens Doornbos draagt steentje bij aan de toekomst van het vakmanschap

“Bij het doornemen van de opdrachtmodules bespraken we hoe Jasper alles bij ons kan doen, op het renoveren van een balkon na”, kijkt Michael terug. “Het schilderen van een trap, het repareren van een wand, het leggen van laminaatvloer, noem maar op. Uiteraard is het een jonge vent en houden we er rekening mee dat hij nog heel veel moet leren, maar we gaan Jasper overal in laten meedraaien.”

Michael vervolgt: “Natuurlijk willen we onze focus bij de klant leggen. Maar als we alleen daarom geen stagiairs aannemen, dan komen we niet verder met ons eigen bedrijf én helpen we niet de mensen die de opleiding nodig hebben of ervaring willen opdoen. Door juist wél een student te begeleiden dragen we ons steentje bij aan een toekomst met voldoende goedopgeleide vakmensen.”

Warme kleuren, rijke gordijnstoffen en behang met grote patronen zijn de trend

Wat is er zo mooi aan het vak van interieurspecialist? “Heb je even”, lacht Michael. “Ik kan er mijn creatieve ei kwijt, bedenk samen met onze klanten hoe mooi het bij ze thuis kan zijn, en lever goede kwaliteit tegen een heel redelijke prijs. Door goed te luisteren zorgen we dat alles klopt. Zodat de klant die zijn goeie geld heeft uitgegeven blij is dat hij dat heeft gedaan omdat het resultaat ernaar is.”

En de trend voor deze winter? “Cocoonen! We kruipen allemaal in ons holletje. Dus warme kleuren, rijke gordijnstoffen en behang met grote patronen. Jan des Bouvrie maakte ons heel bewust van onze eigen inrichting, die je zo moet personaliseren dat het bij je past. We zijn echt toe aan wat gezelligheid in huis, met mooie kleuren en materialen.”

Meer weten over het actieplan van SBB? Of hebt ú ruimte voor een student? s-bb.nl/helpt