Ideas on Stage zet leerbedrijven voor mbo-studenten in schijnwerpers

Meer dan 200 leerbedrijven meldden zich aan voor Ideas on Stage. Ondanks de coronacrisis hielpen deze leerbedrijven mbo-studenten aan een stage of leerbaan, op weg naar een diploma en een mooie toekomst. Tijdens het Ambassadeursgala dat Dit is mbo maandag 17 mei organiseerde, bood SBB een selectie van de innovatieve stages en leerbanen het podium.

Demissionair minister van OCW Ingrid van Engelshoven en voorzitter van SBB Adnan Tekin reikten de publieksprijs uit aan het leerbedrijf dat volgens het online publiek het meest inspirerend was. Op dit moment zet SBB zich met het Actieplan stages en leerbanen in om zoveel mogelijk stages en leerbanen mogelijk te maken.

Leren in de praktijk

Voor de circa 500.000 mbo-studenten in ons land is leren in de praktijk een onmisbaar deel van hun opleiding. Dankzij de erkende leerbedrijven die in goede samenwerking met scholen stages en leerbanen creëerden, konden mbo-studenten hun opleiding vervolgen. Om deze leerbedrijven in de spotlights te zetten en andere leerbedrijven te inspireren, organiseerde SBB Ideas on Stage.

Acht inspirerende leerbedrijven in de spotlights

Tot en met 28 maart konden leerbedrijven en mbo-studenten initiatieven aanmelden die het verdienen om in de spotlights te staan. SBB ontving 200 inspirerende aanmeldingen van leerbedrijven die met kleine of grote aanpassingen het afgelopen jaar stages en leerbanen aanboden. Zo bleef de keuken van het Westergasterras in Amsterdam open voor leerling-koks om te koken voor de daklozenopvang. Op die manier konden de studenten toch hun praktijkervaring opdoen.

Het bedrijf Webgerei uit Amsterdam investeerde in online communicatieprogramma’s om hun studenten in deze tijd goed online te kunnen begeleiden. Constructiebedrijf Voscon B.V. uit Vlaardingen hielp studenten met hun schoolwerk door hen extra te begeleiden met vakken zoals Nederlands, tekenen en rekenen. Ondanks gesloten deuren organiseerde Perry Sport Nijmegen rollenspelen en hielpen ze stagiairs bij het verbeteren van de winkelinrichting en online verzendingen.

Matz Carwash in Deventer creëerde juist in deze coronaperiode stagemogelijkheden voor kwetsbare studenten. Kruytzer Optiek uit Horst stelde extra stagedagen in zodat studenten voldoende praktijkervaring konden opdoen en het Stagebureau van Gemeente Rotterdam wist éxtra mbo-studenten in te zetten voor méér functies.

Publieksprijs voor coronateststraat van Zwolse8

Tijdens het 20e Ambassadeursgala van Dit is mbo werd ook de Ideas on Stage-publieksprijs uitgereikt aan een leerbedrijf dat zich buitengewoon heeft ingezet voor stages en leerbanen in coronatijd. Coronateststraat Zwolse8 won de publieksprijs na een sms-actie van kijkers naar het Ambassadeursgala. Zwolse8 slaagde erin een geheel nieuwe coronateststraat op te zetten in Zwolle, die volledig wordt bemand door mbo-studenten en hbo-studenten.

Adnan Tekin, voorzitter van SBB, reikte maandag samen met demissionair minister Van Engelshoven de publieksprijs uit. Tekin: “Namens het beroepsonderwijs bedank ik deze inspirerende bedrijven, maar óók al die andere erkende leerbedrijven in Nederland, voor hun inzet. Dankzij u kunnen onze mbo-studenten hun vak leren in de praktijk en draagt u daarmee bij aan de toekomst van deze vaktalenten.”

Trots

Directievoorzitter van SBB, Hannie Vlug: “Ik ben supertrots op alle deelnemers. Deze erkende leerbedrijven hebben, ondanks het moeilijke jaar, stages en leerbanen aan mbo-studenten aangeboden. Zo konden studenten toch hun relevante praktijkervaring opdoen. Het bedrijfsleven zit te springen om goedopgeleide vakmensen, en erkende leerbedrijven spelen daarin een belangrijke rol. Maar bovenal verdient elke mbo-student het om een mooie toekomst op te bouwen.”

Actieplan

Een jaar geleden presenteerde SBB een actieplan voor het behoud van stages en leerbanen, ondersteund met de campagne SBB Helpt. Beroepsonderwijs en bedrijfsleven zetten zich, geholpen door financiële steun van de overheid, samen in om zoveel mogelijk stages en leerbanen mogelijk te maken.