Vermeulen & Vermeulen reclame werkt het liefst met vakidioten

Nadat ze in maart de voorpagina’s haalden met de productie van mondkapjes, is er alweer bijzonder nieuws van Vermeulen & Vermeulen reclame uit Nieuwkuijk. Vorige maand sleepte het erkende leerbedrijf voor vormgevers en signmakers een gouden FESPA Award in de wacht. Praktijkopleider Marcel werkt het liefst met vakidioten.

Meer weten over het actieplan van SBB? Of hebt ú ruimte voor een student? s-bb.nl/helpt

Vermeulen & Vermeulen ontwerpt en maakt belettering voor auto’s, vrachtwagens, gebouwen, beursevenementen en industriële toepassingen. Ook voor carwrapping draaien ze de hand niet om. Met dat bijzondere specialisme, waarbij de vakman met gekleurde folie een auto inpakt, ondergaat die auto een complete metamorfose. Zoals onlangs de Porsche 911 van een klant.

Eens per jaar organiseert brancheorganisatie FESPA een wedstrijd voor grafische bedrijven. In een veld met deelnemers uit 27 landen won Vermeulen & Vermeulen de hoofdprijs in de categorie Wrapping. De jury prees het ontwerp van de Porsche, geïnspireerd op de mythische vuurvogel Fēnix die eens in de 777 jaar uit zijn eigen as herrijst, en waarnaar ook de achtbaan in attractiepark Toverland werd genoemd.

De stagiairs draaiden volop mee

“Met meerdere collega’s hebben we er wel een paar dagen werk aan gehad”, vertelt praktijkopleider Marcel Vermeulen. “Als basis gebruikten we een normale carwrapfolie van 3M. Daar maakten we een print overheen, waarna we met kit veren bevestigden. Onze stagiairs draaiden in het hele proces volop mee. Uitsnijden op de snijtafel, de auto voorbereiden, prints lamineren, enzovoorts.”

Door het thema vuurvogel zegt Marcel als grapje dat er alleen nog vuurwerkkanonnen aan de auto ontbreken, zodat de showcar vuur kan spuwen. De opdrachtgever vindt het zo’n goed idee, dat hij vraagt om het te regelen. “Toen hebben we via via een pyrotechnicus in de arm genomen, die twee vuurwerkkanonnen met afstandsbediening voor ons wist te monteren.”

Teije vond het uurtje signmaking op school al leuk

De negentienjarige Teije volgt de opleiding tot signspecialist bij De Rooi Pannen. “Die duurt vier jaar en ik zit nu in het derde jaar, waarin ik bij twee verschillende bedrijven een halfjaar stage loop. Ik heb nooit getwijfeld over wat ik wilde. Op scholengemeenschap de Overlaat had ik al een uur per week les in signmaking. Dat was niet heel veel, maar ik vond het meteen leuk.”

“Het is een precies werkje, je maakt mooie dingen en je komt eigenlijk overal”, vervolgt Teije. “Dat spreekt me heel erg aan. Deze stage begon met de basiskennis, dus wat ik al van school wist. Maar inmiddels heb ik veel meer bijgeleerd. De begeleiding is fijn en ik krijg alles goed uitgelegd. Als ik mijn diploma heb wil ik doorleren. Ik weet nog niet precies wat, maar liefst iets met sign.”

Grote tafels en goede snijmachine helpen Brabant Mondmasker Initiatief

Eind maart, toen de zorg nog kampte met een groot tekort aan mondkapjes, was Marcel een van de drijvende krachten achter het Brabant Mondmasker Initiatief. Samen met de drie andere initiatiefnemers en een aantal vrijwilligers verwerkte hij op de grote tafels en met de goede snijmachine anderhalve kilometer stof tot duizenden mondkapjes en honderden isolatieschorten.

Marcel vindt zulke acties vanzelfsprekend, net als het begeleiden van mbo-studenten. “Niet voor niets werkten we ook mee aan een beroepenfilmpje van SBB. Vroeger heb ik zelf de kans gekregen om het vak te leren, dus dat doe ik als erkend leerbedrijf nu ook. Ik wil studenten graag iets bijbrengen. Vooral aan vakidioten is het leuk om vaardigheden aan te leren. Wij gaan vrolijk door.”

Meer weten over het actieplan van SBB? Of hebt ú ruimte voor een student? s-bb.nl/helpt