Maatwerk in de kraamzorg

Manager opleiden Tonny Schutte
Een ‘snuffelstage’ in het tweede jaar en een kraamklas in het derde jaar van de opleiding verzorgende individuele gezondheidszorg. SBB zette dat samen met de branche en de scholen op poten. Pas afgestudeerde kraamverzorgenden voldoen nu beter aan de eisen van de branche. Een voorbeeld van de inzet van een adviseur praktijkleren.

Tonny Schutte is manager opleiden bij de kraamzorgorganisaties Naviva en Yunio in Deventer. “Kraamverzorgende is een vak apart”, legt Tonny uit. “Je houdt voortdurend je ogen en oren open voor moeder en kind, hebt informatie en tips weg te geven, sluit aan bij de behoefte van je klant en houdt ondertussen het huishouden draaiend. Daarom zetten we flink in op deskundigheid en innovatie. We bieden bijvoorbeeld zorgverlening op maat. Een cliënt die haar eerste kind verwacht, heeft andere behoeften dan een cliënt die haar derde kind verwacht. Ook zijn we bezig met ‘huilpreventie’. Weet je of het kind honger of ongemak heeft, dan kun je correct handelen.”

Solobaan

Kraamverzorgende is een solobaan. Na de inwerkperiode sta je er in een gezin alleen voor. Leren in de praktijk is dus echt belangrijk. Bovendien is het geen zelfstandige opleiding, maar een uitstroom. Voor roc’s is het bijna niet mogelijk om actuele diepgaande kennis en kunde in huis te hebben van zo’n relatief klein vakgebied. Tonny: “Daarom hebben we als bedrijfsleven extra verantwoordelijkheid om studenten goed op weg te helpen en het vak te leren. Begin je daarmee nadat de student het diploma behaalde, dan ben je te laat.”

Acht kraamorganisaties en vijftien scholen

Gecoördineerd door adviseur praktijkleren Ruud van Zwieteren, bundelden acht kraamorganisaties en vijftien scholen in de regio hun krachten. Het doel: samen de opleiding meer diepgang geven, zodat studenten met meer bagage op de arbeidsmarkt komen. Tweedejaarsstudenten met belangstelling voor de kraamzorg mogen komen ‘snuffelen’. Voldoet het beroepsbeeld aan hun verwachting, dan kunnen ze een motivatiebrief schrijven en gaan ze in het derde en laatste jaar van de opleiding in een speciale klas, de zogenaamde kraamklas, echt de diepte in.

Verbindende rol

“Ruud speelde een verbindende rol”, kijkt Tonny terug. “Hij trok de kar, kreeg de scholen en bedrijven samen aan tafel en hielp met de oprichting van een stuurgroep en een werkgroep. Als zo veel partijen bij een project betrokken zijn, is het fijn dat iemand alles regelt, afstemt en de voortgang bewaakt. Zonder SBB was dit niet gelukt.”