Ict-student Luc is blij met extra verantwoordelijkheid bij e-Quest

e-Quest
Veel studenten moesten hun stage of leerbaan onderbreken. Voor anderen pakt de coronacrisis juist gunstig uit. Zo ervaart ict-student Luc Klumpers bij het erkende leerbedrijf e-Quest, dat hij meer verantwoordelijkheid mag nemen dan in normale omstandigheden het geval zou zijn.

e-Quest is een snelgroeiende ict-dienstverlener met vestigingen in Helmond en Veghel. Oprichter en directeur Patrique Dankers haalde onlangs het nieuws omdat hij computers en tablets gebruiksklaar liet maken voor scholen en zorginstellingen in de regio. Omdat zich diverse grote en kleine bedrijven bij de actie aansloten, vonden al tweehonderd apparaten een nieuwe eigenaar.

Directeur houdt medewerkers betrokken

Met zijn actie slaagt Patrique erin om een aantal medewerkers dat thuiszit betrokken te houden bij zowel het bedrijf als de maatschappij. De een zorgt dat de apparatuur goed werkt, de ander levert de apparatuur af. Het typeert de ambitie van de ondernemer die ook doelen heeft op het gebied van Paralympisch bankdrukken, en die al jarenlang studenten begeleidt en intensief samenwerkt met ROC Ter AA.

Inzet wordt beloond

Luc (21) volgt de opleiding tot ict-beheerder en heeft een leerbaan bij e-Quest. “Mijn werk is heel variërend. Zolang je hier voldoende inzet toont, word je in het hele proces bij alle afdelingen meegenomen. Locatiebezoek bij de klant is op dit moment weinig mogelijk. Daarom werk ik vanuit kantoor, met twee in plaats van vier mensen op een kamer, ontsmettingsmiddel in het keukentje, enzovoorts.”

Altijd wel iemand die je thuis kunt bellen

In dit derde en laatste studiejaar werkt Luc aan zijn eindexamenopdracht: het opbouwen van een klein serverpark door middel van virtuele machines. “Van e-Quest kreeg ik de apparatuur en licenties om daarmee te werken. Ik word er zéker goed bij begeleid. Naast mijn praktijkopleider is er altijd wel iemand op kantoor die me wil helpen of die ik thuis kan bellen.”

Collega’s denken graag mee

“Ze geven me hier het gevoel dat ik echt een collega ben”, vervolgt Luc. “En heb ik iets nodig of wil ik eens iets anders proberen, dan denken ze altijd mee om de juiste handvatten te geven. Ik ben blij dat ik mijn leerbaan hier kan voortzetten. Omdat ik als enige van de onlineafdeling vanuit kantoor werk, brengt het bovendien extra verantwoordelijkheid mee om bepaalde werkzaamheden te doen.”

Ook school houdt contact

ROC Ter AA houdt regelmatig contact met Luc en zijn klasgenoten. “Onze stagebegeleider belt regelmatig om te vragen naar de situatie op het leerbedrijf en thuis. Mocht er een probleem zijn door de coronacrisis, dan zoekt hij daar snel een oplossing voor. Sommigen moeten hun stage stilleggen, maar de school maakt zich er sterk voor om iedereen te laten afstuderen.”

Adviseurs praktijkleren zijn druk met het actieplan

Met SBB heeft e-Quest contact via adviseur praktijkleren Peter van Heeswijk. Samen met alle andere adviseurs door het land is Peter deze weken druk met het uitvoeren van het actieplan. Zo stimuleert hij bedrijven om in te loggen op MijnSBB en op die manier hun stages en leerbanen beschikbaar te stellen, geeft hij informatie over financiële mogelijkheden en helpt hij de kwaliteit van die stages en leerbanen verder te verbeteren.

Luc gaat nog verder de diepte in

Hoe ziet Lucs toekomst eruit? “Omdat ik hiervoor al de havo deed, denk ik eraan om door te studeren op hbo-niveau. Wat me het meest aanspreekt zijn certificeringen vanuit organisaties zoals Microsoft. Die gaan heel specifiek in op een bepaald onderwerp en dat vind ik interessant. Bovendien zijn ze over de hele wereld geldig. Dus daar gaat mijn voorkeur naar uit, waarschijnlijk in deeltijd.”

Benieuwd naar SBB’s actieplan voor stages en leerbanen? s-bb.nl/helpt