De persoonlijke touch van de kapper

AMI Kappers
Kappers hebben de toekomst, ook in deze tijd van robotisering – daarvan zijn ze bij AMI Kappers overtuigd. Een robot kan nooit de persoonlijke touch geven die een vakman of vakvrouw de klant wél biedt. Door een samenwerkingsovereenkomst met SBB worden studenten nu nog professioneler door het familiebedrijf opgeleid. Een voorbeeld van de inzet van een adviseur praktijkleren.

Met 175 bbl-studenten en 85 salons is AMI Kappers een erkend leerbedrijf van formaat. De organisatie heeft een eigen haarmodelijn, een unieke en eigen haarverzorgingslijn, een webshop en zelfs een eigen academie. “Het kappersvak gaat weer de lucht in”, voorspelt Sylvia Bouwmeester, manager Opleiding en Vaktechniek. “Kennis is kracht. Door studenten zoals Ilske op te leiden waarborgen we onze toekomst. Bovendien leren we ze een mooi vak en het echte ambacht. We gaan ervan uit dat we al onze studenten straks een baan kunnen bieden.”

E-learning

Leren in de praktijk is essentieel om het ambacht in de vingers te krijgen. Met e-learning doet AMI Kappers daar nog een schepje bovenop. Sylvia: “We hebben een licentie voor Hair Level, een bekende methode voor de kappersopleiding. We voegen daar ons eigen lesmateriaal aan toe. Wat doet bijvoorbeeld een specifieke shampoo en waar komen de ingrediënten vandaan? Verder bepalen we zelf de lesvolgorde. Zo vinden we dat de student de structuur van het haar moet leren kennen voordat hij kan gaan knippen.”

Trainingen

Eenmaal per jaar ontwikkelt AMI Kappers een haarmodelijn. De medewerkers worden in acht avonden getraind en voor iedereen is er wat te doen. Zo focussen de eerstejaarsstudenten op de afdelingen en andere basisvaardigheden, gaan de tweedejaars aan de slag met coupes en draaien de derdejaars van a tot z mee. De praktijkopleiders krijgen bovendien drie dagen per jaar een opfriscursus en ze worden twee dagen getraind door het vaktechnisch team.

Soepel en efficiënt

“In de samenwerkingsovereenkomst met SBB staat heel praktisch beschreven wat we moeten doen als er een nieuwe salon bijkomt, hoe het bpv-beleid eruitziet, welke audits op het programma staan, enzovoorts”, legt Sylvia uit. “Het was prettig om samen met adviseur praktijkleren Peter Goldewijk over de overeenkomst te kunnen nadenken. Hij kent de branche, komt op de scholen, praat ons bij over landelijke ontwikkelingen en geeft tips over onze vacatures op Stagemarkt.nl. Dat werkt soepel en efficiënt.”