Anderstalige entreestudenten werken zich de blubbers

Entree voor anderstaligen
“Geef mij ze maar.” Zo ging teamleider Mar-Jan van Galen van MBO Amersfoort met veertien studenten van start met de entreeopleiding voor anderstaligen (EVA). En daar heeft ze geen spijt van. Zes jaar later telt haar afdeling 360 studenten en kan ze al veel succesverhalen delen.

“De opleiding is elk jaar groter geworden”, vertelt Mar-Jan. “We geven les met 23 docenten en negen stagiairs die de opleiding sociaal werk volgen. Bovendien hebben we vier collega’s op het stagebureau. Onze studenten komen overal vandaan, van Afghanistan tot Oekraïne en Eritrea. Bij elkaar zijn dat wel dertig verschillende nationaliteiten. Maar voor het onderwijs maakt dat eigenlijk niet uit: iedereen spreekt verplicht Nederlands.”

Gepersonaliseerd onderwijs

De EVA is bedoeld voor studenten die nog geen Nederlands diploma bezitten en onze taal nog niet goed beheersen. Met het oog op de verschillende achtergronden – de één volgde in zijn land van herkomst meer onderwijs dan de ander – biedt MBO Amersfoort gepersonaliseerd onderwijs, al maakt hun beperkte woordenschat het voor alle studenten even lastig. Uiteindelijk moeten ze allemaal een voldoende halen voor Nederlands – en dan gaat het ook om vaktermen die bij het gekozen profiel horen.

Nederlandse arbeidsvaardigheden

Elke student heeft een persoonlijk verhaal. “Met name met onze stagiairs kunnen de studenten daarover praten”, legt Mar-Jan uit. “Vaak is dat al voldoende. Als een student een kennismakingsgesprek heeft bij een erkend leerbedrijf gaat er bovendien iemand mee van het stagebureau. Zo horen we de werkafspraken met twee paar oren. Ook het aanleren van soms typisch Nederlandse arbeidsvaardigheden hoort tenslotte bij de opleiding, net als de vorming van een reëel beroepsbeeld.”

Leren in de praktijk

Op de winkelvloer van kringloopwinkel Acht+ Meerwarenhuis leren studenten in de praktijk. Ze bedienen de kassa, spiegelen en knappen spullen op. Door de nauwe samenwerking tussen MBO Amersfoort en stichting Acht+ sluit het onderwijs goed aan op de praktijk. Daarnaast heeft de school contact met leerbedrijven in de regio. Met de adviseurs van SBB worden de voortgang en wensen besproken, zoals het oplossen van stagetekorten, de productie van voorlichtingsmateriaal en de doorstroommogelijkheden van studenten.

Officiële opening

Regelmatig komen oud-studenten terug naar school om te vertellen hoe het met ze gaat. Mar-Jan: “Ik kijk bijvoorbeeld met veel plezier terug op een student die graag naar de kappersschool wilde. Hoewel hij nog wat hiaten in zijn Nederlands had, werd hij toch aangenomen. Hij heeft zich echt de blubbers gewerkt en slaagde voor zijn examen. Vorige week kreeg ik een uitnodiging voor de officiële opening van zijn eigen kapperszaak in Barneveld. Dat is toch geweldig!”

Romeins worstelen

“Ik heb hier al veel geleerd”, zegt de achttienjarige Emad uit Irak. “Rekenen is moeilijker dan taal en grammatica, maar omdat ik zin heb om te leren gaat het zeker lukken. Als je op school niks doet, dan kun je later ook niks. Van techniek stapte ik over op horeca, en nu ben ik weer terug bij techniek. Dat vind ik toch het leukst. Twee dagen in de week loop ik stage bij een autobedrijf in Amersfoort. Verder train ik tweemaal per week voor wedstrijden Romeins worstelen en ga ik regelmatig skeeleren.”

Toekomst

Emad weet zelfs al hoe zijn toekomst eruitziet. “Met mijn vader en een vriend ga ik in Bunschoten een supermarkt openen. Daar bestaat nog geen halal slagerij en ook Nederlanders vinden dat lekker. We hebben al met de Kamer van Koophandel gepraat. Verder loopt mijn broer nu stage als automonteur. Met hem samen wil ik ook een autogarage beginnen. Zelfstandig werken lijkt me mooier dan bij een bedrijf in dienst te zijn. Maar ik ga eerst nog 425 uur stage lopen.”