In actie voor studenten bij winkelketens

Student en praktijkopleider in de detailhandel
Een vervangende stage of leerbaan voor de studenten van V&D, Perry Sport en andere winkelketens – daarvoor zetten de adviseurs praktijkleren van SBB zich in. Mede dankzij de goede samenwerking met scholen, bedrijven en brancheorganisaties vond ruim 90% van de studenten van V&D al een nieuw leerbedrijf.

“We zijn hiermee bezig sinds bekend werd dat V&D en nu ook de andere winkelketens gevaar liepen”, zegt Tina Boes, sectorunitmanager Handel bij SBB. “Onze adviseurs praktijkleren bezochten de winkelfilialen en de scholen om hun hulp aan te bieden. Zij weten welke bedrijven vacatures hebben voor vervangende stages en leerbanen. Bovendien hebben ze zicht op winkels en winkelketens die aan het groeien zijn, en waar dus misschien ruimte bestaat voor studenten. Zulk nieuws haalt niet altijd de krant en scholen weten het vaak niet.”

Cijfers

De adviseurs van SBB hadden contact met 60 vestigingen van V&D. Circa 110 studenten liepen daar stage en circa 150 studenten hadden een leerbaan. De meeste studenten werden herplaatst door de scholen zelf. In de overige gevallen gebeurde dat door de adviseurs, samen met de scholen. Op het moment zoeken nog 15 à 20 studenten in Arnhem en Roosendaal een leerbaan.

Overstappen

Wim Schouten is docent en bpv-begeleider bij ROC Midden Nederland. “Wij hadden zeven studenten bij V&D, Perry Sport en Aktiesport, waarvan drie stagiairs en vier studenten met een leerbaan. Adviseur praktijkleren Gibe Fisscher is mijn vaste contactpersoon. We spreken elkaar regelmatig, zowel telefonisch als per e-mail. Samen hebben we vacatures gezocht voor de studenten die een leerbaan zoeken. Die zijn nu aan het solliciteren. Dankzij tussenkomst van Gibe kon bovendien een stagiair overstappen naar de HEMA.”

Korte lijnen

“Bij ROC Midden Nederland hebben we ons eigen netwerk”, vervolgt Schouten. “Maar Gibes netwerk en dat van SBB is nog veel groter. Haar werk gaat veel verder dan het erkennen van leerbedrijven. Ze levert duidelijk toegevoegde waarde. Wij willen niet dat onze studenten in de knel komen. De adviseurs praktijkleren hebben een belangrijke rol als spin in het web, als extra oren en ogen. Doordat we voortaan te maken hebben met één contactpersoon, zijn de lijnen ook kort. De S van SBB staat voor Samenwerking. Dat woordje wil ik hier graag benadrukken.”

Netwerk

De adviseurs praten met zelfstandige filialen, eventuele hoofdkantoren en de brancheorganisaties. Daardoor weten ook naastliggende branches SBB te vinden. “Het is een netwerk dat actief wordt”, besluit Boes. “Onze relaties bij supermarkten boden zelfs spontaan aan om te bemiddelen bij het herplaatsen van studenten die hun leerbaan bij een van de winkelketens kwijtraakten. De ene keer omdat ze al vacatures hadden, de andere keer omdat ze die wilden creëren. Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken samen in SBB om studenten de beste praktijkopleiding te geven met uitzicht op een baan. Het staat niet voor niets in onze missie.”