Dtp’er wordt mediamaker

Mediamaken – dat is vanaf 1 januari 2020 de nieuwe naam van het kwalificatiedossier Dtp. Met de kwalificaties Mediamaker niveau 2 en Allround mediamaker niveau 3 is het geactualiseerde dossier klaar voor de toekomst. Wat is er veranderd, waarom was dat nodig en hoe verliep de samenwerking?

“Dtp’ers vind je in de creatieve industrie, maar tegenwoordig ook op plekken zoals de communicatieafdeling van een groot bedrijf”, vertelt teamleider Miriam Buijs van het Grafisch Lyceum Utrecht die aan de modernisering heeft bijgedragen. “Denk aan een supermarktketen waar dtp’ers de folder met weekaanbiedingen opmaken. Of aan een webwinkel waar je een vakantiefoto uploadt omdat je die op een telefoonhoesje, een mok of een taart wilt hebben. Dan moet er aan de andere kant van de lijn wel een vakman of vakvrouw zitten die jouw foto downloadt en op het juiste product afdrukt.”

Illustrator, Photoshop en InDesign

“Het werk van de dtp’er is bovendien heel breed”, weet Danny van ’t Hoff, praktijkopleider bij het erkende leerbedrijf Badge Promotions. “Met printing on demand leveren we badges en posters, maar ook voetbalshirts met je eigen naam en nummer en een veelvoud aan gepersonaliseerde producten voor onder andere de KNVB, KBVB, PSV, Ajax en Feyenoord. Om de orders uit te voeren werken onze stagiairs met sublimatie-, solvent- en uv-printers. Verder leren ze bijvoorbeeld hoe je een logo digitaliseert en een banner of poster opmaakt en krijgen ze veel kennis mee van Illustrator, Photoshop en InDesign.”

Actuele beroepeninformatie

De inhoud en context van het beroep zijn de afgelopen jaren dus flink veranderd. Het kwalificatiedossier is hierop met voorrang aangepast. Dat deden we op basis van actuele beroepeninformatie van het georganiseerde bedrijfsleven, overleg met experts uit onderwijs en bedrijfsleven en een aanvullend onderzoek onder erkende leerbedrijven. Het resultaat is een geactualiseerd dossier met twee kwalificaties: Mediamaker niveau 2 en Allround mediamaker niveau 3.

Kerntaken en werkprocessen

De kerntaken in het dossier bleven hetzelfde: de opmaak van media-uitingen en de digitale en fysieke technische realisatie. Wel verwisselden we de werkprocessen ‘Organiseert (eigen) werkzaamheden en werkplek’ en ‘Bespreekt de ingekaderde opdracht’ omdat deze volgorde logischer is. De werkprocessen ‘Verzamelt en controleert bestanden en content’ en ‘Bewerkt en maakt bestanden en content’ voegden we samen omdat het in de praktijk om een samenhangend geheel gaat.

Ontwikkelingen toegevoegd

Aan het dossier hebben we ook een aantal ontwikkelingen toegevoegd of nadrukkelijker opgenomen. Denk aan privacywetgeving, het zakelijk gebruik van sociale media, zo platform- en formaatonafhankelijk mogelijk werken, het belang van het blijven volgen van nieuwe ontwikkelingen, inzicht in het gehele proces, klantgerichtheid en – als sterkste punt van de beroepsbeoefenaar – de technische vaardigheden voor opmaak en realisatie.

Een nieuwe naam

Een van de grootste horden bleek het bedenken van een nieuwe naam. Miriam: “Omdat in eerdere discussies geen overeenstemming was bereikt, focusten we in het overleg bij SBB op de inhoud. Maar tijdens de lunch kwam de naamgeving toch weer ter sprake. Op het Grafisch Lyceum Utrecht hadden we er ook al een keer over nagedacht. Dat leidde tot een top 3: technisch vormgever, creatief dtp’er en mediamaker. Toen ik daarover vertelde en het woord mediamaker noemde werd het direct goed ontvangen. De rest is geschiedenis …”

Goede samenwerking

“Ik vind inderdaad dat het woord media in mediamaken de lading beter dekt”, geeft Danny aan. “Als mbo-student moet je tegenwoordig veel verschillende dingen leren. Dankzij de goede samenwerking is dat nu in het dossier verwoord.” Mirjam vult aan: “Ook vanuit het onderwijs zijn we blij met de naam mediamaken omdat het zo mooi het verschil geeft met mediavormgeven. Bij vormgeven gaat het over het ontwerpen. Bij maken gaat het juist ook over de technische realisatie die bedrijven belangrijk vinden.”