Loohuis-Meulenbeld brengt talent in autistische jongeren naar boven

Loohuis-Meulenbeld
Hoe begeleid je autistische jongeren? Omdat daarover nog weinig kennis voorhanden was, ontwikkelde John Nijenhuis proefondervindelijk zijn eigen aanpak. De kwaliteitsmanager en opleidingscoördinator van Loohuis-Meulenbeld Installatietechnieken in Almelo vertelt waar hij tegenaan liep en … hoeveel voldoening het geeft.

Ruim één procent van de Nederlanders heeft een vorm van autisme. Bij hen werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Alles wat ze bijvoorbeeld zien, horen of ruiken wordt op een andere manier verwerkt. Mensen met autisme hebben vaak een goed oog voor detail, zijn recht door zee en werken hard. Anderzijds kunnen ze moeite hebben met overzicht houden en sociale contacten. Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar kan grote invloed hebben op iemands leven.

Vanzelfsprekend

John coördineert al tien jaar lang de stages en leerbanen bij Loohuis-Meulenbeld en sinds twee jaar voor de gehele Loohuis Installatiegroep. Het niveau varieert van Boris en de entreeopleiding tot mbo 4-niveau en zelfs hbo. De afgelopen vijf jaar was daaronder ook een aantal jongeren met autisme. “Wij vinden het vanzelfsprekend om deze jongens en meisjes te begeleiden”, legt John uit. “Ook zij verdienen een kans. Bovendien is het jammer als we ze op de bank laten zitten, terwijl ze vaak wel degelijk talent hebben om een vak te leren.”

Geloof in mogelijkheden

Hoe ontdek je welke talenten een student met autisme in huis heeft? “Door met elkaar in zee te gaan, komen we er vanzelf achter of we een geschikt leerbedrijf voor hem of haar zijn. Zeker in elektrotechniek zijn er volop mogelijkheden. Het begon in 2010 met Jeroen, die bleef ‘hangen’ op mbo 2-niveau. Zijn jobcoach meende dat hij niet verder zou komen, maar wij geloofden dat er meer in hem zat. Zo startte een leerweg voor óns, waarin we een traject uitvonden om hem in de praktijk te begeleiden.”

Steeds afgeleid

Omdat John niet precies weet wat de beste aanpak is, zoekt hij de rustigste praktijkopleider. “Er was echter geen klik. Bij de volgende praktijkopleider was die er wel. Die legde de handelingen ook goed uit, maar toch viel het kwartje niet. Toen we om de tafel gingen vertelde Jeroen dat hij steeds werd afgeleid, de ene keer door de radio, de andere keer omdat er iets omviel, enzovoorts. Daarop vroeg ik Jeroen en zijn praktijkopleider wat in hun ogen de beste begeleiding zou zijn.”

Midden in de nacht een sms

Twee dagen later krijgt John midden in de nacht een sms. “Jeroen had bedacht hoe hij aan de slag wilde. Of we het daar de volgende dag over konden hebben. Het was inderdaad een slimme oplossing: door het werk heel klein te maken en elke deeltaak op een briefje te zetten, kon Jeroen geen stappen vergeten. Met dat boekje – eigenlijk een stapel blaadjes – ging het twee tot drie maanden goed. Maar toen vroegen we ons af, of we Jeroen geen kunstje aan het leren waren.”

Niveau 4

Als John samen met de praktijkopleider besluit een aantal briefjes uit het boekje te verwijderen gaat het opnieuw mis. Jeroen komt niet verder. John lacht: “Toen de praktijkopleider vroeg wat er aan de hand was, vertelde Jeroen dat hij briefjes miste. Welk briefje mis je dan? Dat ik moet vragen of ik het goed heb gedaan. Maar dat doe je nu toch? Zo kwamen we overeen dat er briefjes tussenuit konden. Jeroen werkt inmiddels ergens anders, maar hij leerde voor 80 procent zelfstandig te werken en slaagde zelfs voor niveau 3.”

Hoe beperkt je zelf bent

Na verloop van tijd volgt een tweede student met autisme. “Martin was best pienter, maar vond geen uitdaging in school”, kijkt John terug. “Ik dacht: we hebben een boekje, dus zo gaan we het doen. Maar dat werkte niet. Logisch, want iedereen is anders. Zo zie je hoe beperkt je als bedrijf eigenlijk zelf bent. Opnieuw zochten we een oplossing. In overleg stelden we een werkmap samen met veel foto’s die laten zien hoe je bijvoorbeeld een lichtrail met aansluitstekkers monteert.”

Knikjes in de elektriciteitskabel

“Dat was een belangrijk leermoment: laat de student zelf aangeven hoe hij het beste begeleid kan worden”, vervolgt John. “Maar toen we de map eenmaal hadden, konden ook andere collega’s ermee aan de slag. Zo leverden we voedingskasten aan een supermarktketen. Martin maakte ze zo nauwkeurig van de foto’s na, tot en met de knikjes in de elektriciteitskabel aan toe, dat hij precies wist welke van zijn hand waren. Inmiddels slaagde hij voor niveau 4 en begeleidt hij ook zelf mensen.”

Besmettelijk

“Die jongens en meisjes doen aan topsport”, vindt John. “De begeleiding van autistische studenten vraagt een investering van je bedrijf, maar het is dankbaar werk en je krijgt er ontzettend veel voor terug. Je ziet ze groeien. Gemotiveerde jongeren zijn besmettelijk. Ik word er zelf ook blij van. En moeten we een keer een moeilijke installatie aan een klant uitleggen, dan kunnen we de praktijkopleider die heeft geleerd om op een totaal andere manier te communiceren, met minder vakjargon, daar uitstekend voor inzetten.”

Pluim

Dit schooljaar leren en werken 60 bbl-studenten en 15 bol-studenten van onder andere het Deltion College en ROC Twente op de negen vestigingen van de Loohuis Installatiegroep. “Als ergens de toekomst in huis wordt gehaald, dan is het wel hier”, zegt regiocoördinator en adviseur praktijkleren Jan Huisman van SBB, als hij John medio 2018 een kartonnen pluim overhandigt. “Wat ik ook bijzonder mooi vind is dat niet alleen de praktijkopleiders, maar veel medewerkers op alle niveaus bij dit bedrijf hebben geleerd van de studenten met autisme. Dus deze hebben jullie verdiend.”


Maak uw stages en leerbanen zichtbaar

Hebt u ook ruimte voor een student met een stage of leerbaan? Zorg dat scholen en studenten u weten te vinden: log in op MijnSBB en maak uw stages en leerbanen zichtbaar op Stagemarkt.nl. Kunnen wij u helpen? Neem contact op met uw adviseur praktijkleren of stuur een bericht aan de servicedesk van SBB.