Jeugdbescherming dolblij met eerste mbo-stagiair

Het team van Jeugdbescherming
“We wilden een succesfactor voor de organisatie zijn”, vertelt teammanager Lilian Döpp over hun eerste mbo-stagiair. “Want talentmanagement staat bij ons hoog in het vaandel.” En dat is met de stage van Elma Ibrahimovic meer dan gelukt. Zij loopt stage bij het Klantcontactcentrum van Jeugdbescherming Regio Amsterdam om het vak te leren.

Jeugdbescherming Regio Amsterdam heeft een duidelijk doel: ieder kind moet veilig zijn. Al meer dan vijfentwintig jaar werkt Nadia Sweet bij het Klantcontactcentrum. Zij is het eerste aanspreekpunt voor gezinnen. “Ik wil mijzelf blijven ontwikkelen. Het leek me waardevol om mijn kennis over het gastvrouwschap over te dragen. Samen met Lilian kwam ik zo op het idee om een mbo-stagiair te begeleiden.” Lilian vult aan: “Je kunt hier niet elke student naartoe sturen, maar Elma is een echte versterking voor ons team.”

Andere tak van sport

Receptionist zijn bij Jeugdbescherming is een andere tak van sport. “We hebben vaak contact met ouders die zich onmachtig voelen. Hoe je ze op zo’n moment aanspreekt, moet je echt aanvoelen. Ook dien je stevig in je schoenen staan”, legt Lilian uit. Omdat het Klantcontactcentrum nog niet eerder een mbo-stagiair begeleidde, wilden Lilian en Nadia een goede start maken. Adviseur praktijkleren Tycho Veenhuizen luisterde goed naar hun wensen. Vervolgens legde hij contact met het Regio College Zaandam. Daar spraken ze de stagebegeleider van de school. “Daarna is het balletje gaan rollen. Elma solliciteerde en het was direct raak”, vertelt Nadia.

Olifantshuid

Voordat Elma begon, maakte Nadia een compleet draaiboek. “Zo zijn collega’s ook op de hoogte van het stagetraject, als ik afwezig ben.” Elma zit in het laatste jaar van de niveau 2-opleiding Secretarieel medewerker. “Ik pas hier toe wat ik op school leer. Ook is het duidelijk wat van mij verwacht wordt”, zegt ze. Uitgestudeerd is ze hierna nog niet. “Straks ga ik de niveau 4-opleiding Managementassistent volgen, maar de Jeugdbescherming laat ik niet meer los!’’ Ook leert Nadia haar om lastige situaties te verwerken. “Ik leer haar om het werk niet mee naar huis te nemen. Je moet een soort olifantshuid kweken.”

Win-winsituatie

De eerste mbo-stage bij het Klantcontactcentrum is gerust een succes te noemen. “Het is een echte win-winsituatie”, gaat Nadia verder. “Wij stomen nieuwe medewerkers klaar voor het bedrijfsleven, Elma leert het vak en ik werk aan mijn ontwikkeling.” Nadia las in de nieuwsbrief voor leerbedrijven over basisworkshops voor praktijkopleiders. “Daar gaan we ons in verdiepen”, besluit Lilian. “Dan weten we nog meer over leerplaatsen voor de volgende stagiair.”