We volgen een dag uit het werkzame leven van een student en de praktijkopleider voor het beroep serviceadviseur mobiliteitsbranche.
Ik doe de opleiding Serviceadviseur mobiliteitsbranche niveau 3.
Wij zijn ASN schadecentrum Rotterdam. We repareren auto’s van het kleinste dingetje tot grote dingen.
Onur, deze is net binnengekomen.
Ja.
Even de kentekenpapieren en de groene kaart kopiëren en dan langzaam de schade gaan opschrijven. Even motorkappie open, bumpertje gedeeltelijk demonteren.
Ja.
De werkzaamheden zijn klanten helpen, kijken wat de schade is, calculeren, adviseren, klachten afhandelen, planning regelen en factureren natuurlijk.
De begeleiding van Onur: We hebben hem stapje voor stapje laten zien hoe de werkwijze is.
De schade is opgeschreven, foto's gemaakt. Ik ga nu direct een calculatie maken, hè?
Deze moeten we er ook nog bijzetten voor de spuiter. Nee, dit is hersteld, dat is hersteld. Dan moet het de goede kant opgaan. Dus in principe is het nu wachten op de onderdelen. Als die binnen zijn, kunnen we verder.
Ja.
Goedemiddag.
Goedemiddag. Ik heb een vraagje. Ik heb schade aan m'n auto.
Oké.
Die wil ik graag laten repareren.
Dat gaan we doen. Heeft u het kentekenbewijs en de groene kaart voor mij mee?
Die heb ik bij me.
Het is echt een proces en dat moet vanaf het begin tot aan het eind kloppen. Als je ergens aan start, en datje het ook afmaakt tot het laatste dingetje.
Het leukst om te doen is, ja, de schades beoordelen. En dat is ook wel het moeilijkste.
Wat ik van hem hoop? Dat hij straks klaar is met school en dat hij hierheen komt om te vragen of hij bij ons mag komen werken. Opvolging moet goedkomen.