Hoe ziet een veilig leerklimaat eruit?

Een veilig leerklimaat betekent dat er geen ruimte is voor (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten, agressie of ander ongewenst gedrag. Het is een omgeving waarin stagiairs zich veilig voelen om vragen te stellen, fouten te maken, zichzelf te zijn en verbeterideeën aan te dragen. Fysieke veiligheid hoort daar vanzelfsprekend ook bij: stagiairs moeten zonder risico’s kunnen leren en werken.


Een stagiair hoeft niet alles meteen te kunnen, maar moet wel voelen dat er ruimte is om te leren. Die ruimte begint met vertrouwen en veiligheid.


Leren doe je samen!

Ook voor jou als praktijkopleider is het leerklimaat belangrijk. Je staat open voor feedback, vraagt actief en regelmatig hoe het gaat en onderneemt actie bij signalen van onveiligheid. Ongewenst gedrag wordt serieus genomen en er wordt van incidenten geleerd. Daarnaast speelt ook de organisatie een rol: door ruimte te geven aan experimenteren en anders werken, ontstaat er een cultuur waarin leren centraal staat, voor stagiairs én medewerkers.

Wist je dat?

Een veilig leerklimaat is geen eenmalige afspraak, maar een continu proces. Het vraagt om afstemming, nieuwsgierigheid en de wil om zelf ook te blijven leren. De trainingen en hulpmiddelen van SBB helpen je om stil te staan bij het leerklimaat. Gebruik ze om stap voor stap een open, leerzame en veilige leeromgeving te creëren.