Wat wordt er van mij verwacht?

Als praktijkopleider ken je de eisen van de opleiding en organiseer je praktijksituaties die de stagiair ook in het latere beroep tegenkomt. Zorg dat je voldoende tijd hebt voor het begeleiden.

Bekijk document Externe link

Wie is jouw stagiair?

Neem de tijd om elkaar te leren kennen en verdiep je in de persoon. Zo kun je je begeleiding beter afstemmen op je stagiair.

Lees meer

Wat komt de stagiair leren?

Elke student krijgt voor de stage leerdoelen mee van school. Vraag ernaar en bekijk samen hoe je deze doelen kunt behalen binnen jouw organisatie.

Lees meer

Succesvol starten

We zien een meisje en een vrouw in een winkeletalage staan. Ze kleden een paspop.

Hoe zorg je ervoor dat je jouw nieuwe stagiair een vliegende start geeft binnen je organisatie?

Beeldtekst: Hoe geef ik mijn stagiair een vliegende start? Mijn stagiair en ik weten wat ons te doen staat.

We zien een meisje aankomen lopen bij een winkel. Ze loopt naar binnen en schudt de hand van een vrouw.

Als organisatie is het belangrijk om te weten wat je te doen staat zodat je stagiair succesvol kan starten. Allereerst is het van belang om de stagiair op zijn of haar gemak te stellen.

Het meisje en de vrouw gaan aan een tafel zitten. Het meisje krijgt wat te drinken.

Verwelkom de stagiair, bied wat te drinken aan, stel jezelf voor en laat de stagiair weten dat hij of zij altijd bij je terecht kan voor vragen.

Het meisje en de vrouw zijn in gesprek.

Maak vervolgens verbinding met de stagiair. Vraag bijvoorbeeld hoe het gaat en laat de stagiair iets over zichzelf vertellen.

De vrouw laat verschillende plekken in de winkel zien aan het meisje. Vervolgens stelt ze het meisje voor aan een andere vrouw.

Nadat jullie elkaar een beetje hebben leren kennen, kun je de stagiair kennis laten maken met het bedrijf. Leid de stagiair rond in het bedrijf en vertel bijvoorbeeld wat meer over de verschillende werkzaamheden.

Het meisje en de vrouw lopen naar een ruimte en gaan aan tafel zitten. Ze gaan met elkaar in gesprek.

Wanneer de rondleiding is voltooid, is het tijd om met de stagiair de verwachtingen van de stage af te stemmen. Wat voor opdrachten heeft de student van school gekregen en op welke manier kunnen deze uitgevoerd worden?

Het meisje en de vrouw nemen een document door.

Beeldtekst: Download ‘Inwerkprogramma’ en ‘Leerdoelen & planning’ op allesvoorpraktijkopleiders.nl

Dit is ook een mooi moment om het inwerkprogramma en de leerdoelen en planning door te nemen.

Het meisje en de vrouw ronden hun gesprek af. Vervolgens zien we het meisje en de vrouw weer in de winkeletalage staan.

Nu alles is besproken en het duidelijk is wat de verwachtingen van elkaar zijn, kun je het gesprek met de stagiair positief afsluiten. Laat weten dat je ernaar uitkijkt om met de stagiair aan de slag te gaan en vraag bijvoorbeeld hoe de stagiair er nu tegenaan kijkt. Samen zullen jullie vast een leuke en leerzame periode tegemoet gaan.

Beeldtekst: Meer weten over het succes introduceren van mbo-stagiairs? Kijk op allesvoorpraktijkopleiders.nl.

Meer weten over het succesvol introduceren van mbo-stagiairs? Kijk op allesvoorpraktijkopleiders.nl.

Wanneer komt school langs?

We zien een man in blauw jasje in beeld. Hij staat in een leslokaal.

Als een student op stage gaat, wordt die begeleid vanuit de praktijk. Door middel van een praktijkbegeleider.

En vanuit school wordt die begeleid door een onderwijsbegeleider.

We zien een student met begeleider aan tafel zitten, ze voeren een gesprek.

En de onderwijsbegeleider voert, in die periode dat een student op stage is, gemiddeld drie gesprekken met de student.

We zien de man weer in beeld.

We zien een student met twee begeleiders in een keuken staan, ze zijn in gesprek.

Dat is een startgesprek, aan het begin van de stage.
Een tussenevaluatie, ongeveer halverwege de stage.

We zien de man weer in beeld.

En uiteindelijk aan het einde van de stage zal een eindgesprek plaatsvinden, een beoordelingsgesprek.

Beeldtekst: Een mbo-stagiair op de werkvloer. Wanneer kan ik een bezoek van school verwachten?

Mijn naam is Ruud van Zandwijk, ik werk bij het Techniek College Rotterdam.

Ik ben coördinator van het stage- en projectbureau van ICT opleidingen.

We zien de man de school binnenlopen. Hij loopt door de school heen.

Nou, een startgesprek vindt aan het begin van een stage plaats.

We zien weer de student en begeleider aan tafel in gesprek.

Het is heel belangrijk om aan het begin de ogen en de neuzen dezelfde kant op te krijgen, van wat wordt er van eenieder verwacht.

We zien de man weer in beeld.

Zowel van school als van de student: wat moet 'ie inleveren, wanneer moet ie het inleveren. Als ook van de praktijkopleider.

We zien weer de student en begeleider aan tafel in gesprek.

We zien de man weer in beeld.

We hebben een tussenevaluatie halverwege de stage. Dit wordt ook wel voortgangsgesprek genoemd. Tijdens dat gesprek wordt met name teruggekeken naar hoe de afgelopen maanden de student heeft gefunctioneerd.

Aan de hand van een beoordelingsformulier, en dat noemen we algemene werknemersvaardigheden.

We zien weer de student en begeleider aan tafel in gesprek.

Dat wordt bekeken op het gebied van samenwerken, communicatie, werken onder stress, et cetera.

Aan de hand daarvan worden leerdoelen opgesteld voor de tweede helft van de stage.

We zien links in beeld het formulier, en rechts twee begeleiders.

Beeldtekst: Download het formulier leerdoelen en planning op allesvoorpraktijkopleiders.nl

Dus de student krijgt feedback op zijn functioneren.

En die feedback vertaalt ie uiteindelijk in leerdoelen, waar ie in de tweede helft van de stage aan kan gaan werken.

We zien de man weer in beeld.

Ik denk dat het heel belangrijk is voor leerbedrijven om zich goed voor te bereiden op dit soort gesprekken.

En zich goed ervan te vergewissen dat zij te maken hebben met een leerling.

We zien de leerling in de keuken, hij laat een gerecht zien aan de begeleiders.

Dus dat zij geen medewerker beoordelen en keihard zijn, maar wel de leerpunten proberen aan te geven, en zich realiseren dat dat gaat om een student die zich moet gaan ontwikkelen tot beginnend beroepsbeoefenaar.

We zien de man weer in beeld.

We zien een groei traject informatieblad.

We zien weer de student en begeleider aan tafel in gesprek.

We zien de man weer in beeld.

Hij is het nog niet, hij moet zich daartoe gaan ontwikkelen.

We zien weer de student met twee begeleiders in een keuken staan, ze zijn in gesprek.

Ik denk dat dat heel erg belangrijk is, door je daar heel bewust van te zijn.

Beeldtekst: Meer weten over het succesvol begeleiden van mbo-stagiairs?

Kijk op allesvoorpraktijkopleiders.nl

Aan de slag!

Een mbo’er gaat graag snel aan het werk. Geef je stagiair eerst wat makkelijke werkopdrachten om het vertrouwen en de vaardigheden op te bouwen. Vervolgens werk je samen aan de kerntaken en werkprocessen.

Lees meer

School, waar ben je?

Scholen bereiden hun stagiairs goed voor op hun stage, maar het kan soms even duren voordat de bpv-begeleider een bezoek brengt aan jouw organisatie. Hoe zit dat?

Lees meer

Praat met elkaar

Bespreek met je stagiair hoe het gaat en of taken te makkelijk of juist te moeilijk zijn. Stuur continue bij en voer daarom regelmatig begeleidingsgesprekken. Zo wordt de stageperiode voor zowel jou als de stagiair een succes!

Bekijk document Externe link