Beoordeel en rond af
Een succesvolle begeleiding eindigt met een goed beoordelingsproces. Bekijk de taken om de begeleiding succesvol af te ronden.
Beoordeel student en stem af met begeleider van school
Aan het eind van de bpv-periode beoordeelt u de student. Voor twee typen beoordelingen zijn de stappen uitgewerkt: de proeve van Bekwaamheid voor examenstudenten en de bpv-beoordeling voor studenten die geen examen doen. U stemt beide beoordelingen af met de bpv-begeleider van school.
Een Proeve van Bekwaamheid is een opdracht/kerntaak van het beroep die een examenstudent zonder begeleiding uitvoert binnen een afgesproken tijd. Een Proeve van bekwaamheid verloopt voor u als volgt:
-
1
- Ben u bewust van uw rol. Tijdens het examen bent u geen praktijkopleider, maar examinator
- Stem met de school af wat van een examinator verwacht wordt. Spreek af of een examinator van school aanwezig is bij het examen
- Bepaal de criteria en normen waarop u de student gaat beoordelen
- Bereid de student voor op het afnemen van het examen.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
-
2
- Stel de student op het gemak
- Geef een duidelijke omschrijving van de opdracht en de wijze van beoordelen
- Vertel de student hoeveel criteria voldoende moeten zijn om te slagen voor het examen.
- Vertel de student wie de examinatoren zijn.
Downloads
Tipkaart Gespreksvoering Externe link -
3
U observeert de student tijdens de Proeve van bekwaamheid. U vult op de beoordelingslijst in hoe de student de opdracht/kerntaak uitvoert aan de hand van de criteria en normen die u tijdens de voorbereiding van het examen heeft vastgesteld.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
-
4
- Als de student een voldoende heeft gehaald voor de examenopdracht, volgt het verantwoordingsgesprek.
- Tijdens dit gesprek onderzoeken de examinatoren aan de hand van vragen aan de student hoe die de examenopdrachten heeft uitgevoerd. Heeft de student bewust gehandeld?
- Als de student ook een voldoende heeft gehaald voor het verantwoordingsgesprek heeft de student de Proeve van Bekwaamheid gehaald en ontvangt de student een cijfer.
Downloads
Tipkaart Gespreksvoering Externe link
Aan het eind van de stage of leerbaan bespreekt u tijdens de bpv-beoordeling met de praktijkbegeleider van de school de vorderingen van de student. Vervolgens betrekken jullie de student bij het gesprek en kan de student aangeven hoe die de stage of leerplaats heeft ervaren. Deze beoordeling kent de volgende stappen:
-
1
- Pak de tussenmeting erbij
- Vul de eindbeoordeling in.
-
2
Leg uit op welke criteria en normen u de student gaat beoordelen.
-
3
Vertel de student hoe die zich heeft ontwikkeld qua vakbekwaamheid aan de hand van:
- leervorderingen
- werkvorderingen
- prestaties en verbeterpunten
Vertel de student hoe die zich heeft ontwikkeld qua motivatie aan de hand van:
- houding en instelling
- omgang en samenwerking
- leer- en werkmotivatie
- eventuele verbeterpunten
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
-
4
Bespreek met de student of uw beoordeling helder is. Bespreek eventuele onduidelijkheden.
-
5
Tijdens het eindgesprek bespreekt u met de student en de begeleider van school de beoordeling.
Voer afrondingsgesprek met student
Bereid het afrondingsgesprek voor. Denk na of u de student zou willen aannemen en of u de student een getuigschrift of referentie wilt geven. Vraag tijdens het gesprek hoe de student de bpv-periode en uw begeleiding heeft ervaren.
Hoe voert u een afrondinggesprek met de student? We leggen het uit in deze video.
-
1
- Kijkt u terug op een succesvolle bpv-periode? Denk dan na of u de student wilt aannemen. Misschien zijn er mogelijkheden binnen uw bedrijf voor een baan of vakantiewerk.
- Overweeg de student een getuigschrift of referentie te geven. Een getuigschrift is een verklaring van de werkgever, waarin staat dat de student voor een bepaalde periode in dienst bent geweest en wat de werkzaamheden waren.
- Laat de student de bpv-periode evalueren. Wij bieden hiervoor de beknopte en uitgebreide vragenlijst studentwaardering aan.
-
2
- Bespreek met de student hoe die terugkijkt op de bpv-periode en hoe die uw begeleiding heeft ervaren. Sta open voor feedback. U kunt dit doen aan de hand van de ingevulde vragenlijst Studentwaardering.
- Attendeer de student op het invullen van de BPV Monitor. Uiterlijk twee weken voor het einde van de bpv-periode ontvangt uw leerbedrijf een online evaluatieformulier van SBB. Stuur dit formulier door naar de student zodat deze de evaluatie kan invullen. De antwoorden helpen leerbedrijven, scholen en SBB de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren.
- Geef de student een advies mee voor zijn toekomst als vakman/-vrouw en mens.
Rond praktische zaken af
De begeleiding zit erop! Sluit zakelijke digitale accounts van de student af. Geef eventueel de student een afscheidsgeschenk mee.
-
1
Zorgt dat de student zaken als bedrijfskleding, persoonlijke beschermingsmiddelen, gereedschappen en materialen inlevert.
-
2
Beëindig zakelijke accounts van de student zodat die niet meer kan inloggen op bedrijfssystemen.
-
3
Overweeg een afscheidsgeschenk te geven. De student zal een bedankje na een fijne samenwerking zeker waarderen!
Taken
Een succesvolle begeleiding eindigt met een goed beoordelingsproces. Bekijk de taken om de begeleiding succesvol af te ronden.
Uitgelicht
Trainingen en hulpmiddelen
U begeleidt mbo-studenten. SBB ondersteunt u hierbij met trainingen en hulpmiddelen. Bekijk het aanbod.
Zoek of filter op type
Filter
Proces
Taak
Stap
Tipkaart
Begeleiden op afstand
Dit document geeft u informatie en een aantal handige tips voor het begeleiden van studenten op afstand.
Webinar
Begeleiden op afstand
Bij begeleiden op afstand volgt de student de beroepspraktijkvorming (deels) zelfstandig vanuit huis of zonder vaste kantoorlocatie. Het kan ook betekenen dat de student een praktijkopleider heeft die (gedeeltelijk) op afstand werkt. We bekijken begeleiden op afstand vanuit de student, leerbedrijf, school én SBB.
Leaflet
Begeleiden op maat
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een student met extra ondersteuningsbehoefte.
Tipkaart
Begeleiden op maat
Biedt uw leerbedrijf kansen aan studenten met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
Webinar
Begeleiden op maat
Biedt u graag begeleiding op maat aan uw studenten? Vindt u het weleens lastig sommige studenten te begeleiden? In dit webinar bespreken we hoe u zo open en effectief mogelijk te werk gaat.
Webinar
Begeleiden van volwassenen
Leren stopt niet na het behalen van een diploma. Ook werkenden en werkzoekenden blijven zich een leven lang ontwikkelen. Het begeleiden van een volwassene tijdens een leerwerktraject vraagt om een een andere aanpak van u als praktijkopleider. In dit webinar delen we met u hoe deze doelgroep eruitziet en hoe u hen goed kunt begeleiden.
Tipkaart
Begeleidings-gesprekken
Dit document bevat tips en een gespreksagenda over hoe u goed begeleidingsgesprek met uw student voert.
Leaflet
Beoordelen
Dit document bevat informatie en praktische tips over hoe u een student beoordeelt.
Tipkaart
Beoordelen
Dit document bevat tips voor een effectieve beoordeling van studenten.
Formulier
BPV Beleidsplan
Dit document is een leidraad en biedt u inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in uw organisatie. Dit formulier is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het formulier BPV Plan beschikbaar.
Leaflet
BPV Monitor
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV monitor.
Formulier
BPV Plan
Dit document is een leidraad hoe u systematisch de uitvoering van de BPV in uw organisatie beschrijft. Dit formulier is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het formulier BPV Beleidsplan beschikbaar.
Formulier
BPV Plan Begeleiden op afstand
Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maakt u vooraf goed helder onder welke voorwaarden en afspraken u dit gaat doen. Het invullen van dit formulier helpt u om na te gaan of u aan alles gedacht heeft.
Protocol
BPV Protocol
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Leaflet
Competenties van de praktijkopleider
Als praktijkopleider organiseert u het leerproces van de student op de werkvloer en leidt u de student op in de praktijk. Dit document bevat informatie over wat er van u verwacht wordt en welke competenties nodig zijn.
Webinar
De praktijk motiveert
De praktijk is erg bepalend voor een mbo-student en de voortgang van zijn of haar opleiding. De praktijkopleider heeft een grote invloed op de motivatie van de stagiair en de geboekte resultaten in de praktijk. In deze uitzending krijgt u tips over hoe u stagiairs kunt motiveren. Een studente deelt haar ervaring.
Leaflet
De rol van de praktijkopleider
Als praktijkopleider begeleidt u mbo-studenten in de beroepspraktijk. In dit document vindt u informatie over uw rol en taken als praktijkopleider.
Leaflet
Erkend leerbedrijf zijn
In dit document leest u welke voordelen u hebt als erkend leerbedrijf en aan welke voorwaarden u moet voldoen.
Tipkaart
Feedback
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Webinar
Gelijke behandeling op de werkvloer
In deze uitzending krijgt u tips om een leerwerkklimaat te creëren waarbinnen het prettig is om te leren en te werken en iedereen gelijke kansen krijgt.
Webinar
Generatieverschillen
Hoe een student is opgevoed en opgegroeid bepaalt hoe hij of zij naar de wereld kijkt. In dit webinar leert u door de bril van de student te kijken. Zo kunt u beter inspelen op gedrag en de student beter boeien en binden. Dit inzicht helpt u ook een brug te leggen tussen verschillende generaties binnen uw organisatie.
Tipkaart
Gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Webinar
Het puberbrein
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom een puber bepaald gedrag vertoont of sommige keuzes maakt? In dit webinar krijgt u inzicht in hoe het puberbrein werkt. Expert Maarten Brand deelt met u waarom het nuttig is het puberbrein beter te begrijpen en hoe u pubers positief kunt beïnvloeden.
Leaflet
Inloggen op MijnSBB
Als erkend leerbedrijf heeft u een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kunt u uw gegevens bijhouden. Dit document bevat informatie over wat u kunt doen op MijnSBB en hoe u inlogt.
Tipkaart
Instructie
Vaardigheden waarover u studenten wil instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als u deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips hoe u efficiënt en effectief instructies geeft aan uw student.
Leaflet
Internationalisation at home
Met internationalisation at home ontwikkelen studenten bij Nederlandse bedrijven internationale competenties. Dit document bevat informatie over de voorwaarden voor een internationaal georiënteerde leerplaats.
Formulier
Inwerkprogramma
Dit document bevat een handige checklist waarmee u de komst van de student goed kunt voorbereiden.
Tipkaart
Inwerkprogramma
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat de student een prettige start maakt in uw organisatie. Dit document bevat handige tips over hoe u een student inwerkt.
Leaflet
Kwaliteit
Dit document bevat informatie over de acht aandachtsgebieden waarop een leerbedrijf de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming (bpv) kan verbeteren.
Formulier
Leerdoelen en planning
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Tipkaart
Leerklimaat
Hoe schept u een klimaat waarbinnen het prettig is om te leren en te werken? Dit document bevat suggesties over hoe u een optimaal leerklimaat realiseert.
Tipkaart
Leerstijlen Kolb
Dit document bevat informatie over de verschillende leerstijlen (Kolb). Dankzij inzicht in de favoriete leerstijl kunt u de begeleiding effectief afstemmen op het niveau van de student.
E-learning
Maatwerk bieden in begeleiding
Leer online hoe u erachter komt welke begeleiding een student nodig heeft en hoe u uw stijl van begeleiden hierop aanpast.
Leaflet
Meerwaarde scholing praktijkleren in het mbo voor werkenden en werkzoekenden
Dit document laat u zien waarom opleiden via het mbo een meerwaarde is voor het aantrekken van nieuw personeel of bij-/omscholen van zittend personeel via de derde leerweg in het mbo.
Tipkaart
Motiveer uw student
Dit document bevat tips over hoe u een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de student in de ‘leerstand’ komt en wat zijn drijfveren zijn.
Webinar
Objectief oordelen
Als praktijkopleider oordeelt u over de student en zijn of haar succes tijdens de stageperiode. Uw eigen houding bepaalt deels het succes van de student. Dit webinar geeft inzicht in de valkuilen die een objectief oordeel in de weg staan. Ook leert u de student op waarde in te schatten zodat zijn of haar talenten optimaal ontwikkeld en benut worden.
E-learning
Objectief oordelen en feedback geven
In deze online training leert u als praktijkopleider de student aan te spreken op gedrag en te stimuleren in zijn of haar ontwikkeling.
Leaflet
Ontwikkeling van de praktijkopleider
Dit document bevat informatie over de middelen die SBB u biedt om uw kennis en vaardigheden als praktijkopleider te ontwikkelen die u nodig heeft voor het begeleiden van studenten.
Formulier
Ontwikkelingsgericht beoordelen
Dit formulier helpt bij het beoordelen van de beroepspraktijkvorming van de student. U vult dit formulier samen in met de student.
Leaflet
Opleiden in het mbo voor (nieuwe) medewerkers
In dit document leest u welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe u via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
Leaflet
Praktijkleren bij een erkend leerbedrijf
Dit document geeft u inzicht in de verschillende mogelijkheden voor het leren in de praktijk bij een erkend leerbedrijf.
Tipkaart
Reflectie
Dit document bevat tips over hoe u kunt terugkijken op uw eigen ervaringen om daarvan te kunnen leren.
Webinar
Selecteren zonder vooroordelen
We hebben allemaal stereotypen, zo werken onze hersenen nu eenmaal. In deze uitzending bespreken we hoe je de invloed van stereotypering bij het selecteren van studenten kunt verminderen.
Webinar
Sociale veiligheid
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Maar wat is sociale veiligheid eigenlijk? In dit webinar deelt expert Joriene Beks haar visie op sociale veiligheid en vertelt ze hoe zij dit heeft toegepast binnen haar leerbedrijf.
Tipkaart
Sociale veiligheid op de werkplek
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe u een sociaal veilige omgeving in uw leerbedrijf creëert.
Tipkaart
Sollicitatievragen
Als u de juiste vragen stelt, komt u erachter of de student bij de leerplaats past. Dit document bevat tips en voorbeeldvragen over hoe u een sollicitatiegesprek met een student voert.
Webinar
Student aangenomen en dan...
Voor een student is het belangrijk dat u leerzaam werk biedt dat past bij het beroep waarvoor de student wordt opgeleid. In dit webinar bespreken we hoe u dit kan bereiken. Hoe stelt u samen met de student effectieve leerdoelen op? Hoe houdt u in de gaten of het goed gaat? Hoe vaak gaat u in gesprek met de student?
Tipkaart
Veilig en gezond werken
Wanneer u een student begeleidt gelden ook de arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van studenten en tips hoe u een een fysiek veilige leeromgeving creëert.
Leaflet
Veiligheid
Begeleidt u een student? Dan hebt u te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe u een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Webinar
Veiligheid in de praktijk
Studenten zijn beginnende vakmensen die rekenen op uw deskundige begeleiding. Wilt u weten hoe u als praktijkopleider voor uw student een veilige werkomgeving creëert? Volg dan ons webinar op 2 juni 2022 om 13:00 uur.
Leaflet
Voorbereiden
Dit document bevat informatie en praktische tips over u zich kunt voorbereiden op de komst van een student.
Formulier - beknopt
Vragenlijst studentwaardering
Met dit formulier legt u de waardering van de student vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel student als praktijkopleider als u dit bespreekt.
Formulier - uitgebreid
Vragenlijst studentwaardering
Met dit formulier legt u de waardering van de student vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel student als praktijkopleider als u dit bespreekt.
Tipkaart
Werkopdrachten
Voor een student is het belangrijk dat u werk aanbiedt dat leerzaam is en dat past bij zijn opleiding. Dit document bevat tips hoe u werkopdrachten aan de student geeft.
Leaflet
Werving en selectie
Dit document bevat informatie over hoe u de werving, selectie en het gesprek goed kunt voorbereiden, om zo de juiste student te vinden.
Workshop - module 1
Succesvolle kennismaking
Hoe maakt u kennis met de student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Workshop - module 2
Motiveren
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met de student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Workshop - module 3
Feedback geven
Herkent u dat? U geeft de student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
Workshop - module 4
Instructie geven
U wilt toch dat uw student echt snapt wat u uitlegt? Met de inzichten die u in deze workshop op doet, zet u uw student na de instructie gemakkelijk aan het werk.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
Workshop - module 6
Begeleidings-gesprekken voeren
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor de student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u de student een eerlijke kans.
Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Wij zetten de veelgestelde vragen voor u op een rijtje. Staat uw vraag er niet tussen? Bel of mail uw adviseur praktijkleren of neem contact op met de Servicedesk van SBB. Wij helpen u graag!
-
Op de pagina voor praktijkopleiders vindt u ons aanbod met trainingen. Selecteer via de zoekfilter op die pagina een workshop, e-learning of webinar die aansluit bij uw ontwikkelwens. U kunt zich daar ook aanmelden voor een workshop of gepland webinar.
-
U meldt zich aan voor een workshop via deze pagina.
-
Op de pagina voor praktijkopleiders vindt u informatie en tips die u ondersteunen bij het begeleiden van studenten.
Niet gevonden wat u zocht?
U begeleidt mbo-studenten. SBB helpt u graag om dat zo goed mogelijk te doen. We bieden vele tips, hulpmiddelen en trainingen.
Heeft u desondanks niet de informatie gevonden waar u naar op zoek bent? Of mist u een onderwerp? Neem contact met ons op.