Begeleid student
Studenten zijn beginnende vakmensen die rekenen op uw deskundige begeleiding. Zoekt u ondersteuning bij het instructies geven, begeleiden of beoordelen van de student? Of wilt u weten hoe u een (sociaal) veilige werkomgeving creëert? Bekijk de taken.
Uitgelicht
-
Webinar Veiligheid 2 juni 13:00 uur
Hoe creëer ik een veilige werkomgeving voor mijn student? Meld u nu aan!
-
Begeleiden terwijl u thuiswerkt
Hoe begeleid ik een student op afstand? Lees onze tips.
-
Beginnende praktijkopleider?
In onze workshops leert u instructies geven en begeleidingsgesprekken voeren.
Zorg voor veilige leeromgeving
Veilig leren gaat voor alles. Een student heeft een goede werkplek nodig waar die veilig werkt met gereedschappen en apparatuur. Een student presteert beter in een omgeving waarin die zich beschermd voelt tegen ongepast gedrag zoals pesten, intimidatie en discriminatie.
Om te leren is een klimaat nodig waar de student zich op z'n gemak voelt, waar je kan oefenen en waar je fouten mag maken. Waar geen domme vragen bestaan en waar je altijd bij iemand terecht kan. Dat is nog niet zo makkelijk.
Bekijk de stappen hoe u een fysiek en sociaal veilige leeromgeving creëert voor de student.
-
1
Een veilige leeromgeving creëren begint met het inventariseren van risico’s. Een leerbedrijf inventariseert welke risico’s er zijn rond de veiligheid van werknemers, inclusief studenten in stage of leerbaan. Het gaat om risico’s rondom:
- fysieke veiligheid
- sociale veiligheid
- veilig leerklimaat.
Deze drie aspecten werken we in de volgende stappen uit.
De risico’s legt het leerbedrijf vast in een risico-inventarisatie en & -evaluatie. Daarnaast stelt het leerbedrijf een plan van aanpak op met risico-beperkende maatregelen en voert dit plan ook uit. Meer informatie vindt u op rie.nl
Houd er bij het inventariseren van de risico’s rekening mee dat jongeren zich vaak minder bewust zijn van risico’s dan volwassenen, ook in hun stage of leerbaan. Dit vraag extra aandacht van de praktijkopleider.
Webinar
Sociale veiligheid
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Maar wat is sociale veiligheid eigenlijk? In dit webinar deelt expert Joriene Beks haar visie op sociale veiligheid en vertelt ze hoe zij dit heeft toegepast binnen haar leerbedrijf.
-
2
Iedere werkomgeving kent fysieke veiligheidsrisico’s. Denk aan de inrichting van de werkomgeving, het werken met machines en lichamelijke belasting. Neem maatregelen om deze risico’s te beperken en de student gezond en veilig te laten werken in uw bedrijf. Denk hierbij aan de volgende punten:
- zorg dat de student over een goede werkplek beschikt
- geef de student voorlichting en instructie over gezond en veilig werken
- bied de student de noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s)
- geef de student instructie over hoe om te gaan met incidenten of onveilige situaties
- stimuleer de student onveilige situaties of incidenten te melden.
-
3
Een student presteert beter in een omgeving waarin deze zich beschermd voelt tegen ongepast gedrag zoals pesten, intimidatie en discriminatie. U kunt de volgende maatregelen nemen:
- vertel de student waar deze terecht kan bij problemen rondom pesten, intimidatie en discriminatie (bijvoorbeeld leidinggevende, vertrouwenspersoon of klachtenprocedure)
- bespreek met de student hoe jullie met elkaar en met klanten omgaan en welk gedrag daarbij hoort
- spreek af hoe jullie de gedragsregels en omgangsvormen nakomen
- geef zelf het goede voorbeeld qua gedrag
- treed op wanneer er sprake is van ongewenst gedrag.
Webinar
Sociale veiligheid
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Maar wat is sociale veiligheid eigenlijk? In dit webinar deelt expert Joriene Beks haar visie op sociale veiligheid en vertelt ze hoe zij dit heeft toegepast binnen haar leerbedrijf.
-
4
Om te leren is een klimaat nodig waar je je op je gemak voelt, waar je kan oefenen en waar je fouten mag maken. Waar geen domme vragen bestaan en waar je altijd bij iemand terecht kan. Dat is nog niet zo makkelijk. Denk aan de volgende punten als u een omgeving wilt creëren waarbinnen het prettig is om van elkaar te leren:
- leren is meer dan een opleiding volgen
- heb lol in je werk en in het leren
- ruimte krijgen om fouten te maken is ruimte krijgen om te leren
- deel kennis met elkaar
- bespreek met de student hoe die zich persoonlijk wil ontwikkelen
- laat de student experimenteren met nieuw gedrag zodat deze ‘durf’ ontwikkelt
- vier successen
- geef feedback en sta open voor feedback.
Webinar
Gelijke behandeling op de werkvloer
In deze uitzending krijgt u tips om een leerwerkklimaat te creëren waarbinnen het prettig is om te leren en te werken en iedereen gelijke kansen krijgt.
-
5
- Ben consequent in je werkwijze, zodat de student altijd weet wat er verwacht wordt
- Is de student onderdeel van een team, geef dan als team altijd het goede voorbeeld.
-
6
Zorg dat er continu aandacht is voor veiligheid. Hierdoor zijn uw student, teamleden en uzelf zich steeds weer van bewust van veilig werken. U kunt dat op de volgende manieren regelen:
- bespreek veiligheid met de student
- laat veiligheid als vast agendapunt terugkomen tijdens teamoverleggen
- organiseer veiligheidsinspecties en workshops
- controleer/keur regelmatig gereedschappen en werkplekken op veiligheid.
-
7
Bespreek met de student hoe die de veiligheid van de leer- en werkomgeving ervaart. Neem indien nodig extra veiligheidsmaatregelen op basis van de feedback van de student.
Downloads
Tipkaart Feedback Externe link -
8
Voer verbeteringen in de veiligheid van de leeromgeving door op basis van gesprekken met de student en medewerkers, evaluaties, controles en keuringen. Vervang gereedschappen en apparaten als er veiligere opvolgers op de markt komen.
Geef student instructies
Bespreek wat de student wil leren. Stem uw stijl van instructie geven af op de leerstijl van de student. Geef vervolgens instructie en check of de student de volgende keer de taak zelf kan uitvoeren.
-
1
Stel samen met de student vast wat die al aan kennis en vaardigheden heeft en wat die wil leren.
-
2
Leg materialen en gereedschappen klaar voor de instructie.
Downloads
Tipkaart Instructie Externe linkWorkshop - module 4
Instructie geven
U wilt toch dat uw student echt snapt wat u uitlegt? Met de inzichten die u in deze workshop op doet, zet u uw student na de instructie gemakkelijk aan het werk.
-
3
De leerstijl zegt iets over hoe de student bij voorkeur aan een leerproces begint. Om een student goed te begeleiden, is het belangrijk dat u inzicht heeft in de favoriete leerstijl van uw student én van uzelf. Om hier achter te komen, kunnen u en uw student de Kolb-test uitvoeren.
Er bestaan grofweg vier manieren van leren:
- door concrete ervaringen – voelen;
- door reflectief te observeren – kijken;
- door middel van abstracte concepten/theorieën – denken
- door actief te experimenteren – doen.
Als u weet wat de favoriete leerstijl is van de student, kunt u daarop aansluiten door uw uitleg aan te passen aan de behoefte van de student.
Downloads
Tipkaart Leerstijlen Externe linkE-learning
Maatwerk bieden in begeleiding
Leer online hoe u erachter komt welke begeleiding een student nodig heeft en hoe u uw stijl van begeleiden hierop aanpast.
-
4
Instructies geven aan de student doet u in deze volgorde:
- Leg uit wat voor taak u gaat uitvoeren
- Doe de taak eerst op bedrijfssnelheid voor
- Doe de taak vervolgens langzaam voor
- Leg bij elke stap uit waarom u deze uitvoert
- Doe de taak langzaam samen
- Controleer of student uw instructies begrijpt
- Laat de student de taak zelf doen
- Controleer of de student de taak kan uitvoeren.
Downloads
Tipkaart Instructie Externe linkWorkshop - module 4
Instructie geven
U wilt toch dat uw student echt snapt wat u uitlegt? Met de inzichten die u in deze workshop op doet, zet u uw student na de instructie gemakkelijk aan het werk.
-
5
Controleer of de student de volgende keer de taak zelfstandig kan uitvoeren, bijvoorbeeld na een paar dagen of een week. Indien dat nog niet het geval is, geeft u nogmaals instructies.
Begeleid en stuur student vakinhoudelijk bij
Leer de student het vak. Betrek eventueel daarbij werkbegeleiders/collega’s die over de juiste competenties beschikken. Stem de begeleiding af op de ontwikkeling van de student.
-
1
Onder uw regie als praktijkopleider kunt u een deel van het vakinhoudelijk begeleiden van de student laten uitvoeren door werkbegeleiders/collega’s uit het leerbedrijf die over de juiste competenties beschikken. De volgorde van begeleiding:
- Laat de student meelopen
- Laat de student oefenen
- Laat de student zelfstandig werkzaamheden uitvoeren
E-learning
Maatwerk bieden in begeleiding
Leer online hoe u erachter komt welke begeleiding een student nodig heeft en hoe u uw stijl van begeleiden hierop aanpast.
-
2
De leerstijl zegt iets over hoe de student bij voorkeur aan een leerproces begint. Om een student goed te begeleiden, is het belangrijk dat u inzicht heeft in de favoriete leerstijl van uw student én van uzelf. Om hier achter te komen, kunnen u en uw student de Kolb-test uitvoeren.
Er bestaan grofweg vier manieren van leren:
- door concrete ervaringen – voelen;
- door reflectief te observeren – kijken;
- door middel van abstracte concepten/theorieën – denken;
- door actief te experimenteren – doen.
Als u weet wat de favoriete leerstijl is van de student, kunt u daarop aansluiten door uw uitleg aan te passen aan de behoefte van de student.
Downloads
Tipkaart Leerstijlen Externe linkWebinar
Het puberbrein
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom een puber bepaald gedrag vertoont of sommige keuzes maakt? In dit webinar krijgt u inzicht in hoe het puberbrein werkt. Expert Maarten Brand deelt met u waarom het nuttig is het puberbrein beter te begrijpen en hoe u pubers positief kunt beïnvloeden.
-
3
Komt u tijd tekort voor het begeleiden van de student? Bespreek dan met uw leidinggevende en collega’s hoe u de student toch optimale tijd en aandacht geeft. Misschien kunnen collega’s werkzaamheden van u overnemen of kunt u begeleidingstaken aan hen uitbesteden. Creëer een team rondom de student.
-
4
Laat de student kennis maken met innovaties en nieuwe technieken. De student gaat er waarschijnlijk in toekomstige banen mee werken.
Als u nu nog niet weet of een techniek bruikbaar is en of medewerkers en klanten ermee kunnen werken, kunt u de student de innovatie laten uitproberen.
-
5
Wilt u de student eerst laten oefenen voordat die in de praktijk aan de slag gaat? U kunt hiervoor diverse oefenmiddelen inzetten. Denk aan oefenmateriaal, simulaties of een skillslab (een speciale oefenruimte in uw organisatie).
-
6
Beoordeel regelmatig hoe de student zich vakinhoudelijk ontwikkelt en stem uw begeleiding daarop af.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
Evalueer voortgang en geef feedback
Bespreek met de student de voortgang. Stel hierover open vragen. Leg eventuele afspraken uit het voortgangsgesprek vast. U kunt de volgende onderwerpen bespreken:
-
1
Hoe gaat het met de student, hoe bevalt het de student in uw organisatie? Zijn er aspecten die (een negatieve) invloed hebben op de stage? Kijk hoe u de student hierbij kan ondersteunen.
Downloads
Tipkaart Gespreksvoering Externe link -
2
Hoe gaat het met de voortgang van de bpv-opdrachten van de student?
-
3
- Hoe verloopt het leerproces?
- Wat zorgt voor belemmeringen en wat voor voortgang?
- Zijn er situaties die een volgende keer een andere aanpak vragen?
Downloads
Tipkaart Feedback Externe linkE-learning
Objectief oordelen en feedback geven
In deze online training leert u als praktijkopleider de student aan te spreken op gedrag en te stimuleren in zijn of haar ontwikkeling.
- Hoe verloopt het leerproces?
-
4
Hoe vindt de student dat uw begeleiding gaat?
-
5
Hoe gaat de student om met de taken en verantwoordelijkheden als medewerker?
Workshop - module 6
Begeleidings-gesprekken voeren
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor de student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u de student een eerlijke kans.
-
6
Hoe verloopt het contact van de student met klanten, collega’s, stagedocenten en andere studenten?
-
7
Zijn er nog andere zaken die besproken moeten worden?
Vul tussentijdse beoordeling in en stem af
Zowel u als de student vullen een tussentijdse beoordeling in. Bespreek met de student de verschillen tussen de ingevulde beoordelingen. Stem daarna de beoordeling af met de begeleider van school.
-
1
Stel vóór dat u met de beoordeling begint, heldere criteria en normen vast waarop u de kerntaken en werkprocessen van de student gaat beoordelen. Deze criteria kunnen per opleiding verschillen en kunt u opvragen bij de begeleider van school.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
-
2
De student vult als eerste de tussentijdse beoordeling in.
-
3
Nadat de student de beoordeling heeft ingevuld, vult u hem in.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
-
4
Zijn er verschillen tussen wat u en de student hebben ingevuld in de tussentijdse beoordeling? Praat samen over deze verschillen.
Workshop - module 3
Feedback geven
Herkent u dat? U geeft de student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
-
5
Bespreek met de student of het nodig is op basis van de tussentijdse beoordeling de planning en leerdoelen aan te passen. Zo ja, laat de student dat in het leerplan verwerken. Pas eventueel ook uw begeleiding aan als daar aanleiding voor is.
-
6
Sla de tussentijdse beoordeling op in de bpv-map en stuur deze naar de begeleider van school.
-
7
Stem de tussentijdse beoordeling af met de begeleider van school.
Taken
Studenten zijn beginnende vakmensen die rekenen op uw deskundige begeleiding. Zoekt u ondersteuning bij het instructies geven, begeleiden of beoordelen van de student? Of wilt u weten hoe u een (sociaal) veilige werkomgeving creëert? Bekijk de taken.
Uitgelicht
Trainingen en hulpmiddelen
U begeleidt mbo-studenten. SBB ondersteunt u hierbij met trainingen en hulpmiddelen. Bekijk het aanbod.
Zoek of filter op type
Filter
Proces
Taak
Stap
Tipkaart
Begeleiden op afstand
Dit document geeft u informatie en een aantal handige tips voor het begeleiden van studenten op afstand.
Webinar
Begeleiden op afstand
Bij begeleiden op afstand volgt de student de beroepspraktijkvorming (deels) zelfstandig vanuit huis of zonder vaste kantoorlocatie. Het kan ook betekenen dat de student een praktijkopleider heeft die (gedeeltelijk) op afstand werkt. We bekijken begeleiden op afstand vanuit de student, leerbedrijf, school én SBB.
Leaflet
Begeleiden op maat
Sommige studenten hebben tijdens hun stage of leerbaan specifieke begeleiding nodig of een aanpassing van de werkplek of werkomstandigheden. Dit document bevat informatie over het begeleiden van een student met extra ondersteuningsbehoefte.
Tipkaart
Begeleiden op maat
Biedt uw leerbedrijf kansen aan studenten met specifieke begeleidingsbehoeften? Die begeleiding vraagt extra aandacht. Deze tipkaart bevat informatie over het bieden van maatwerk aan studenten met specifieke behoeften bij het leren in de praktijk.
Webinar
Begeleiden op maat
Biedt u graag begeleiding op maat aan uw studenten? Vindt u het weleens lastig sommige studenten te begeleiden? In dit webinar bespreken we hoe u zo open en effectief mogelijk te werk gaat.
Webinar
Begeleiden van volwassenen
Leren stopt niet na het behalen van een diploma. Ook werkenden en werkzoekenden blijven zich een leven lang ontwikkelen. Het begeleiden van een volwassene tijdens een leerwerktraject vraagt om een een andere aanpak van u als praktijkopleider. In dit webinar delen we met u hoe deze doelgroep eruitziet en hoe u hen goed kunt begeleiden.
Tipkaart
Begeleidings-gesprekken
Dit document bevat tips en een gespreksagenda over hoe u goed begeleidingsgesprek met uw student voert.
Leaflet
Beoordelen
Dit document bevat informatie en praktische tips over hoe u een student beoordeelt.
Tipkaart
Beoordelen
Dit document bevat tips voor een effectieve beoordeling van studenten.
Formulier
BPV Beleidsplan
Dit document is een leidraad en biedt u inspiratie bij het formuleren en vastleggen van het BPV beleid in uw organisatie. Dit formulier is vooral geschikt voor grotere organisaties. Voor kleinere organisaties is het formulier BPV Plan beschikbaar.
Leaflet
BPV Monitor
Met de BPV Monitor evalueert SBB de beroepspraktijkvorming (bpv). We stellen vragen aan de praktijkopleider of contactpersoon bpv van het leerbedrijf en de student. De antwoorden helpen de kwaliteit van stages en leerbanen te verbeteren. Dit document bevat informatie over de BPV monitor.
Formulier
BPV Plan
Dit document is een leidraad hoe u systematisch de uitvoering van de BPV in uw organisatie beschrijft. Dit formulier is vooral geschikt voor kleinere organisaties. Voor grotere organisaties is het formulier BPV Beleidsplan beschikbaar.
Formulier
BPV Plan Begeleiden op afstand
Om verantwoord studenten op afstand te begeleiden maakt u vooraf goed helder onder welke voorwaarden en afspraken u dit gaat doen. Het invullen van dit formulier helpt u om na te gaan of u aan alles gedacht heeft.
Protocol
BPV Protocol
Dit document bevat informatie over het BPV Protocol. In het BPV Protocol staan afspraken tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, werkgeversorganisaties, de MBO Raad en SBB voor een kwalitatief goede beroepspraktijkvorming (bpv).
Leaflet
Competenties van de praktijkopleider
Als praktijkopleider organiseert u het leerproces van de student op de werkvloer en leidt u de student op in de praktijk. Dit document bevat informatie over wat er van u verwacht wordt en welke competenties nodig zijn.
Webinar
De praktijk motiveert
De praktijk is erg bepalend voor een mbo-student en de voortgang van zijn of haar opleiding. De praktijkopleider heeft een grote invloed op de motivatie van de stagiair en de geboekte resultaten in de praktijk. In deze uitzending krijgt u tips over hoe u stagiairs kunt motiveren. Een studente deelt haar ervaring.
Leaflet
De rol van de praktijkopleider
Als praktijkopleider begeleidt u mbo-studenten in de beroepspraktijk. In dit document vindt u informatie over uw rol en taken als praktijkopleider.
Leaflet
Erkend leerbedrijf zijn
In dit document leest u welke voordelen u hebt als erkend leerbedrijf en aan welke voorwaarden u moet voldoen.
Tipkaart
Feedback
Het gedrag dat de student (werknemer) en uzelf laten zien, kan anders worden geïnterpreteerd dan het wordt bedoeld. Om dit te controleren is feedback een belangrijk hulpmiddel. Dit document bevat tips en suggesties over hoe u feedback geeft.
Webinar
Gelijke behandeling op de werkvloer
In deze uitzending krijgt u tips om een leerwerkklimaat te creëren waarbinnen het prettig is om te leren en te werken en iedereen gelijke kansen krijgt.
Webinar
Generatieverschillen
Hoe een student is opgevoed en opgegroeid bepaalt hoe hij of zij naar de wereld kijkt. In dit webinar leert u door de bril van de student te kijken. Zo kunt u beter inspelen op gedrag en de student beter boeien en binden. Dit inzicht helpt u ook een brug te leggen tussen verschillende generaties binnen uw organisatie.
Tipkaart
Gespreksvoering
Als praktijkopleider voert u regelmatig gesprekken met een student. U krijgt daardoor beiden inzicht in de voortgang van het leren in de praktijk. Dit document bevat tips voor en suggesties over hoe u introductie-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met studenten voert.
Webinar
Het puberbrein
Heeft u zich weleens afgevraagd waarom een puber bepaald gedrag vertoont of sommige keuzes maakt? In dit webinar krijgt u inzicht in hoe het puberbrein werkt. Expert Maarten Brand deelt met u waarom het nuttig is het puberbrein beter te begrijpen en hoe u pubers positief kunt beïnvloeden.
Leaflet
Inloggen op MijnSBB
Als erkend leerbedrijf heeft u een eigen pagina op MijnSBB. Via MijnSBB kunt u uw gegevens bijhouden. Dit document bevat informatie over wat u kunt doen op MijnSBB en hoe u inlogt.
Tipkaart
Instructie
Vaardigheden waarover u studenten wil instrueren, vragen om een stappenplan, zeker als u deze vaardigheden zelf als het ware ‘automatisch’ toepast. Dit document bevat tips hoe u efficiënt en effectief instructies geeft aan uw student.
Leaflet
Internationalisation at home
Met internationalisation at home ontwikkelen studenten bij Nederlandse bedrijven internationale competenties. Dit document bevat informatie over de voorwaarden voor een internationaal georiënteerde leerplaats.
Formulier
Inwerkprogramma
Dit document bevat een handige checklist waarmee u de komst van de student goed kunt voorbereiden.
Tipkaart
Inwerkprogramma
Een goed doordacht inwerkprogramma zorgt ervoor dat de student een prettige start maakt in uw organisatie. Dit document bevat handige tips over hoe u een student inwerkt.
Leaflet
Kwaliteit
Dit document bevat informatie over de acht aandachtsgebieden waarop een leerbedrijf de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming (bpv) kan verbeteren.
Formulier
Leerdoelen en planning
Samen met de student vult u dit formulier in. Selecteer kerntaken en werkprocessen die belangrijk zijn voor het leerproces van de student en koppel deze aan de werkzaamheden die de student gaat uitvoeren inclusief planning.
Tipkaart
Leerklimaat
Hoe schept u een klimaat waarbinnen het prettig is om te leren en te werken? Dit document bevat suggesties over hoe u een optimaal leerklimaat realiseert.
Tipkaart
Leerstijlen Kolb
Dit document bevat informatie over de verschillende leerstijlen (Kolb). Dankzij inzicht in de favoriete leerstijl kunt u de begeleiding effectief afstemmen op het niveau van de student.
E-learning
Maatwerk bieden in begeleiding
Leer online hoe u erachter komt welke begeleiding een student nodig heeft en hoe u uw stijl van begeleiden hierop aanpast.
Leaflet
Meerwaarde scholing praktijkleren in het mbo voor werkenden en werkzoekenden
Dit document laat u zien waarom opleiden via het mbo een meerwaarde is voor het aantrekken van nieuw personeel of bij-/omscholen van zittend personeel via de derde leerweg in het mbo.
Tipkaart
Motiveer uw student
Dit document bevat tips over hoe u een student motiveert tijdens zijn stage of leerbaan, hoe de student in de ‘leerstand’ komt en wat zijn drijfveren zijn.
Webinar
Objectief oordelen
Als praktijkopleider oordeelt u over de student en zijn of haar succes tijdens de stageperiode. Uw eigen houding bepaalt deels het succes van de student. Dit webinar geeft inzicht in de valkuilen die een objectief oordeel in de weg staan. Ook leert u de student op waarde in te schatten zodat zijn of haar talenten optimaal ontwikkeld en benut worden.
E-learning
Objectief oordelen en feedback geven
In deze online training leert u als praktijkopleider de student aan te spreken op gedrag en te stimuleren in zijn of haar ontwikkeling.
Leaflet
Ontwikkeling van de praktijkopleider
Dit document bevat informatie over de middelen die SBB u biedt om uw kennis en vaardigheden als praktijkopleider te ontwikkelen die u nodig heeft voor het begeleiden van studenten.
Formulier
Ontwikkelingsgericht beoordelen
Dit formulier helpt bij het beoordelen van de beroepspraktijkvorming van de student. U vult dit formulier samen in met de student.
Leaflet
Opleiden in het mbo voor (nieuwe) medewerkers
In dit document leest u welke mogelijkheden er zijn om medewerkers bij of om te scholen via het mbo, maar ook hoe u via andere manieren van scholing in het mbo nieuwe medewerkers kan aantrekken.
Leaflet
Praktijkleren bij een erkend leerbedrijf
Dit document geeft u inzicht in de verschillende mogelijkheden voor het leren in de praktijk bij een erkend leerbedrijf.
Tipkaart
Reflectie
Dit document bevat tips over hoe u kunt terugkijken op uw eigen ervaringen om daarvan te kunnen leren.
Webinar
Selecteren zonder vooroordelen
We hebben allemaal stereotypen, zo werken onze hersenen nu eenmaal. In deze uitzending bespreken we hoe je de invloed van stereotypering bij het selecteren van studenten kunt verminderen.
Webinar
Sociale veiligheid
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Maar wat is sociale veiligheid eigenlijk? In dit webinar deelt expert Joriene Beks haar visie op sociale veiligheid en vertelt ze hoe zij dit heeft toegepast binnen haar leerbedrijf.
Tipkaart
Sociale veiligheid op de werkplek
Studenten leren en ontwikkelen zichzelf het beste in een sociaal veilige werkomgeving. Dit document bevat tips over hoe u een sociaal veilige omgeving in uw leerbedrijf creëert.
Tipkaart
Sollicitatievragen
Als u de juiste vragen stelt, komt u erachter of de student bij de leerplaats past. Dit document bevat tips en voorbeeldvragen over hoe u een sollicitatiegesprek met een student voert.
Webinar
Student aangenomen en dan...
Voor een student is het belangrijk dat u leerzaam werk biedt dat past bij het beroep waarvoor de student wordt opgeleid. In dit webinar bespreken we hoe u dit kan bereiken. Hoe stelt u samen met de student effectieve leerdoelen op? Hoe houdt u in de gaten of het goed gaat? Hoe vaak gaat u in gesprek met de student?
Tipkaart
Veilig en gezond werken
Wanneer u een student begeleidt gelden ook de arbo-regels. Voor minderjarigen zijn er speciale regels. Dit document bevat informatie over de risico’s voor de fysieke veiligheid van studenten en tips hoe u een een fysiek veilige leeromgeving creëert.
Leaflet
Veiligheid
Begeleidt u een student? Dan hebt u te maken met speciale arboregels voor jongeren. Hun veiligheid, gezondheid en ontwikkeling mogen geen gevaar lopen. Dit document bevat informatie over hoe u een veilige leer- en werkomgeving creëert.
Webinar
Veiligheid in de praktijk
Studenten zijn beginnende vakmensen die rekenen op uw deskundige begeleiding. Wilt u weten hoe u als praktijkopleider voor uw student een veilige werkomgeving creëert? Volg dan ons webinar op 2 juni 2022 om 13:00 uur.
Leaflet
Voorbereiden
Dit document bevat informatie en praktische tips over u zich kunt voorbereiden op de komst van een student.
Formulier - beknopt
Vragenlijst studentwaardering
Met dit formulier legt u de waardering van de student vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel student als praktijkopleider als u dit bespreekt.
Formulier - uitgebreid
Vragenlijst studentwaardering
Met dit formulier legt u de waardering van de student vast. Studenten melden bij school soms onderwerpen die zij niet bij het leerbedrijf durven aan te kaarten. Het helpt zowel student als praktijkopleider als u dit bespreekt.
Tipkaart
Werkopdrachten
Voor een student is het belangrijk dat u werk aanbiedt dat leerzaam is en dat past bij zijn opleiding. Dit document bevat tips hoe u werkopdrachten aan de student geeft.
Leaflet
Werving en selectie
Dit document bevat informatie over hoe u de werving, selectie en het gesprek goed kunt voorbereiden, om zo de juiste student te vinden.
Workshop - module 1
Succesvolle kennismaking
Hoe maakt u kennis met de student op zo’n manier dat u samen een goede start maakt? In deze workshop ontdekt u wat niet en wat juist wel werkt in dit gesprek. Zo kunnen jullie samen goed van start.
Workshop - module 2
Motiveren
U ontdekt welke factoren van invloed zijn op de motivatie van een student én op uw eigen motivatie als praktijkopleider. Hoe gaat u het gesprek met de student aan zodat u hoort wat er werkelijk aan de hand is? In deze workshop leert u hoe u er samen een leuke, leerzame tijd van kunt maken.
Workshop - module 3
Feedback geven
Herkent u dat? U geeft de student feedback en de student is direct op zijn teentjes getrapt. Het lijkt wel of ze niks meer kunnen verdragen! In deze module leert u hoe u met behoud van relatie feedback geeft en u samen met de student weer op een lijn komt te zitten.
Workshop - module 4
Instructie geven
U wilt toch dat uw student echt snapt wat u uitlegt? Met de inzichten die u in deze workshop op doet, zet u uw student na de instructie gemakkelijk aan het werk.
Workshop - module 5
Eerlijk beoordelen
U leert hoe u de student eerlijk kunt beoordelen. We kijken ook hoe u uw beoordeling vertaalt in een heldere tekst en eventueel een cijfer zodat de student hier echt wat aan heeft.
Workshop - module 6
Begeleidings-gesprekken voeren
U leert hoe u een begeleidingsgesprek voert waarbij u de goede en verbeterpunten goed onderbouwd aangeeft. Zo wordt het voor de student helder hoe hij de eindstreep haalt en geeft u de student een eerlijke kans.
Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Wij zetten de veelgestelde vragen voor u op een rijtje. Staat uw vraag er niet tussen? Bel of mail uw adviseur praktijkleren of neem contact op met de Servicedesk van SBB. Wij helpen u graag!
-
Op de pagina voor praktijkopleiders vindt u ons aanbod met trainingen. Selecteer via de zoekfilter op die pagina een workshop, e-learning of webinar die aansluit bij uw ontwikkelwens. U kunt zich daar ook aanmelden voor een workshop of gepland webinar.
-
U meldt zich aan voor een workshop via deze pagina.
-
Op de pagina voor praktijkopleiders vindt u informatie en tips die u ondersteunen bij het begeleiden van studenten.
Niet gevonden wat u zocht?
U begeleidt mbo-studenten. SBB helpt u graag om dat zo goed mogelijk te doen. We bieden vele tips, hulpmiddelen en trainingen.
Heeft u desondanks niet de informatie gevonden waar u naar op zoek bent? Of mist u een onderwerp? Neem contact met ons op.