Een sollicitatiebrief schrijven

Je zult meestal een sollicitatiebrief moeten schrijven om je interesse voor een stage of leerbaan kenbaar te maken. Een sollicitatiebrief is een soort advertentie over jezelf: je brief moet de belangstelling wekken van het erkende leerbedrijf. Het is daarom belangrijk dat je sollicitatiebrief er verzorgd uitziet.

Vormgeving

Een goede vormgeving maakt een brief prettig leesbaar. Denk aan de volgende punten:

  • Typ hem op de computer (tenzij specifiek gevraagd wordt om een handgeschreven brief).
  • Kies een goed leesbaar lettertype en een goed leesbare lettergrootte. Gebruik geen verschillende lettertypes door elkaar.
  • Maak een scherpe afdruk op wit papier.

Indeling

Kies een logische indeling en zet bij elkaar wat bij elkaar hoort.

Zet rechts bovenaan de brief je eigen naam en je adresgegevens. En zet links bovenaan de naam van bedrijf de naam van de contactpersoon en de adresgegevens van het bedrijf. Vermeld ook plaatsnaam, datum en het onderwerp van de brief.

  1. De eigenlijke brief bestaat uit ongeveer vier alinea's. In de eerste alinea geef je aan waarom je de brief schrijft (je wilt stage lopen!) en waar je de stage of leerbaan gevonden hebt.
  2. In de tweede alinea geef je aan waarom je geschikt bent voor deze stage of leerbaan. Vertel iets over je opleiding, je eventuele werkervaring, je persoonlijke eigenschappen en kennis.
  3. In de derde alinea vertel je iets over je motivatie: waarom wil je deze stage of leerbaan en waarom bij dit bedrijf?
  4. Sluit de brief kort af; zeg bijvoorbeeld dat je je sollicitatie graag in een gesprek wilt komen toelichten.

Maak je brief niet te lang: één pagina A4 is meestal lang genoeg. Onderaan de brief zet je je handtekening en zet je nogmaals je naam.

Schrijfstijl

Een brief die in een prettige stijl geschreven is, leest makkelijker en wekt vertrouwen. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van schrijven. De één schrijft makkelijker een brief dan de ander. Deze tips kunnen je helpen bij de stijl van je brief:

  • Formuleer vriendelijk, beleefd en zakelijk.
  • Schrijf de brief altijd in u-vorm.
  • Noem in de aanhef van de brief de naam van de persoon aan wie die is gericht. Dus niet 'geachte heer/mevrouw'.
  • Houd het simpel. Gebruik eenvoudige woorden en maak niet te lange zinnen.
  • Schrijf bondig: schrap dingen die niet van belang zijn voor de lezer.
  • Begin niet elke zin met 'ik', maar wissel af. De eerste zin nooit met 'ik' beginnen! Denk aan de samenhang tussen je brief en je curriculum vitae (cv). Jaartallen en feitelijke gegevens over je opleiding en eventuele werkervaring staan in je cv.
  • Verbeter taal- en spelfouten. Vertrouw niet alleen op de automatische spellingcontrole, maar lees je brief goed na.
  • Laat de brief als hij klaar is door iemand anders lezen. Anderen halen vaak fouten uit een brief en je kunt zo ook meteen testen of je brief goed overkomt.

Verzending

Als je de brief geschreven en geprint hebt, ben je nog niet klaar. Ook de manier waarop je de brief verzendt, is van belang:

  • Maak een kopie van de brief voor jezelf.
  • Stuur nooit originele formulieren (zoals diploma's) mee, maar maak kopieën.
  • Doe je brief, cv en eventuele andere bijlagen in een niet te kleine, schone envelop.
  • Adresseer de envelop goed: vermeld onder de bedrijfsnaam de juiste afdeling.
  • Zet op de achterzijde je eigen adres en plak voldoende postzegels.