Wat voor soort klachten kan ik indienen?
Je kunt klachten indienen over bijvoorbeeld:
- begeleiding tijdens de stage
- kwaliteit van de opleiding in het bedrijf
- sociale veiligheid op de stageplek
- erkenning van het bedrijf als leerbedrijf
- diensten en producten van SBB (zoals kwalificatiedossiers, overlapchecks of s-bb.nl)
Verschil klacht en signaal
Klacht
- Bij een klacht start SBB een officieel onderzoek.
- Geef duidelijk aan om welk bedrijf en welke opleiding het gaat, wat precies de klacht is en wie de stagebegeleider op school is.
- SBB bespreekt de klacht eerst met de school en daarna met het leerbedrijf.
- Je krijgt bericht over het verloop en de uitkomst.
Signaal
- Een signaal is een algemene melding.
- Je geeft bijvoorbeeld aan dat je iets hebt gezien of gehoord, maar je bent zelf niet direct betrokken. Je kunt ook anoniem blijven.
- SBB bespreekt het signaal anoniem met het bedrijf maar doet geen uitgebreid onderzoek.
- Je krijgt geen terugkoppeling.

Hoe kun je een klacht indienen?
Bespreek de situatie eerst met het leerbedrijf en de student. Zo krijg je een goed beeld van de situatie. Eventueel kun je ook de adviseur praktijkleren van SBB informeren. Misschien is er een oplossing mogelijk.
Lukt dat niet en ben je nog steeds ontevreden? Dien dan een officiƫle klacht in via ons meldingsformulier.
Wat gebeurt er na mijn klacht of signaal?
Bij het indienen van een klacht ontvangt u een bevestigingsmail met een link naar het volgsysteem waarin u het proces van uw klacht kan volgen. Wij proberen binnen 6 weken een klacht proces af te ronden. Dit is wel afhankelijk van de klacht en de betrokken partijen. SBB past altijd hoor en wederhoor toe bij het afhandelen van een klacht.
In principe is elke klacht binnen zes weken afgehandeld. Soms duurt het langer, bijvoorbeeld bij ingewikkelde klachten of als er veel mensen bij betrokken zijn.