Een sociaal veilige leeromgeving is belangrijk voor een succesvolle stage en dat maakt het tot een van de eisen in de erkenningsregeling voor leerbedrijven. Als praktijkopleider speel je een sleutelrol bij het zorgen voor sociale veiligheid. Hoe ziet die rol eruit in de dagelijkse praktijk? Praktijkopleiders deelden de afgelopen tijd hun persoonlijke ervaringen met SBB. Ook Jennifer Polman maakte daar tijd voor. Samen met haar man runt ze Bakker Bart in Groesbeek. Daar begeleidt ze vooral stagiairs van het praktijkonderwijs, voor wie ze een speciaal plekje in haar hart heeft. Jennifer was een van de sectorwinnaars voor de titel Beste Praktijkopleider in de sector Entree 2024.
Wat versta jij zelf onder een sociaal veilige leerplek?
Jennifer: “Voor mij is dat een plek waar gelijkwaardigheid en respect voor elkaar vanzelfsprekend zijn. Uit eigen ervaring weet ik hoe het is om je als stagiair onveilig te voelen. Ik kwam in 2009 van Mauritius naar Nederland en haalde mijn Nt2-diploma. Daarna volgde ik de opleiding voor helpende en verzorgende in de ouderenzorg. In het tweede jaar van de opleiding werkte ik met twee collega’s die elkaar niet mochten. De sfeer was gespannen en ik wist nooit wat me die dag weer te wachten stond. Ook hadden ze ieder een andere mening over hoe het werk gedaan moest worden. Naar wie moest ik luisteren als stagiair? Ik kon het eigenlijk nooit helemaal goed doen. Op den duur zei ik: ‘Zien jullie wel hoe dit is voor mij? Op deze manier leer ik helemaal niks.’ Daarna ging het beter, maar ik weet nog heel goed hoe onzeker en onveilig ik me voelde.”

Als ik zelf niet lekker in mijn vel zit, hoeft mijn stagiair daar niets van te merken. Die moet elke dag op mij kunnen bouwen.
Jennifer Polman
Hoe probeer je een veilige leerplek te bieden aan jouw stagiairs?
Jennifer: “De afspraak die we hebben in onze zaak is dat ik de stagiairs begeleid. Andere collega’s mogen hen helpen, maar zich er verder niet mee bemoeien. Vooral bij mijn jonge stagiairs van het praktijkonderwijs merk ik hoe gevoelig ze kunnen zijn voor opmerkingen van collega’s of klanten. Bijvoorbeeld een opmerking dat ze ergens lang over doen. Voor deze jongeren is het extra belangrijk om zich geaccepteerd te voelen zoals ze zijn. En dat gevoel kan door één zo’n opmerking al weg zijn. Ik probeer om altijd dezelfde Jennifer voor mijn stagiair te zijn. Als ik zelf niet lekker in mijn vel zit, hoeft mijn stagiair daar niets van te merken. Die moet gewoon elke dag op mij kunnen bouwen.”
Lukt het altijd om stagiairs een veilige leerplek te bieden?
Jennifer: “Niet altijd. Ik had bijvoorbeeld een stagiaire, die niet goed tegen de piekdrukte kon. Vooral rond lunchtijd is het vaak heel druk in onze lunchroom en winkel. Soms worden klanten ongeduldig als ze wat langer moeten wachten op hun bestelling. Dan zeg ik: ‘Een beetje geduld graag, dit is een stagiair’. Jonge stagiairs moet je goed beschermen. Maar ik zag aan dit meisje dat ze er boos en verdrietig van werd. Samen met haar mentor van school zijn we in gesprek gegaan. Toen vertelde ze dat ze liever een andere stage wilde doen. Ik vond het jammer dat het geen succes was, maar ik begreep het wel.”
Van welke praktijksituatie heb je iets geleerd?
Jennifer: “Eerlijk gezegd leer ik nog elke dag van mijn stagiairs. Ik ben door hen minder zwart-wit gaan denken, minder van ‘zo moet het en niet anders’. Stagiairs laten mij vaak zien dat er ook een middenweg is, of een andere goede manier om het werk te doen. Om een voorbeeld te noemen, ik werk altijd snel en gehaast. Maar dan zie ik mijn stagiairs in hun eigen tempo werken en denk ik: ‘Zo kan het ook, waarom loop ik eigenlijk zo te haasten?’ Ik ga dan zelf ook meer in mijn eigen tempo werken en sinds ik dat doe, voel ik me beter.”

Liefst begeleid ik één stagiair tegelijk, zodat ik me daar volledig op kan concentreren
Jennifer Polman
Heb je een tip voor andere praktijkopleiders?
Jennifer: “Heb geduld met de nieuwe generatie. Ik vind de wereld hard tegenwoordig en ik zie regelmatig jongeren met wie het mentaal niet goed gaat. Voor deze jongeren kan een praktijkopleider veel betekenen, maar dan moet je ze wel echt aandacht en tijd geven. Daarom heb ik tegen de praktijkschool gezegd dat ik liefst één stagiair tegelijk wil begeleiden, zodat ik me daar volledig op kan concentreren.”
Sociale veiligheid
Stagiairs leren en groeien het best in de praktijk wanneer ze zich gerespecteerd, gehoord en op hun gemak voelen. De manier waarop ze worden begeleid is daarvoor cruciaal. Weet jij waar je op moet letten als praktijkopleider?
Lees meer
Sociale veiligheid
Stagiairs leren en groeien het best in de praktijk wanneer ze zich gerespecteerd, gehoord en op hun gemak voelen. De manier waarop ze worden begeleid is daarvoor cruciaal. Weet jij waar je op moet letten als praktijkopleider?
Lees meer