Op maandag 24 november heeft minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gouke Moes, op uitnodiging van SBB, een inspirerend werkbezoek gebracht aan Breman Machinery. Het bezoek stond in het teken van praktijkleren in het mbo, wat veel mogelijkheden biedt in het aanpakken van personeelstekorten en het versterken van vakmanschap in de technische sector.  

Als Beste leerbedrijf 2025 zette Breman Machinery hun innovatieve aanpak van praktijkleren in de schijnwerpers. De rondleiding door de fabriek liet zien hoe studenten van het Hoornbeeck College en het Deltion College worden opgeleid binnen een dynamische leeromgeving. Op het studentenplein, te midden van de fabriekshallen, werken zij aan praktijkgerichte opdrachten die daadwerkelijk worden toegepast in uitdagende projecten, zoals reuzenraden en windmolens. 

Minister Moes toonde zich onder de indruk: “Om mbo-studenten op te leiden tot échte vakmensen is het cruciaal dat ze een deel van hun opleiding volgen in de praktijk, én dat ze daarbij goed worden begeleid. Breman Machinery laat zien hoe zij praktijkleren centraal stellen en studenten toekomstbestending opleiden binnen hun bedrijf. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe mbo en bedrijfsleven samen vakmanschap versterken.’’

De mogelijkheden van praktijkleren in het mbo

Praktijkleren is niet alleen van groot belang voor jonge studenten, maar biedt ook kansen aan werkzoekenden, zij-instromers en werknemers die zich binnen hun organisatie willen doorontwikkelen. Of het nu gaat om het behalen van een volledig mbo-diploma via een bbl-traject, een specifiek mbo-certificaat of een praktijkverklaring, praktijkleren maakt het mogelijk om vaardigheden en vakmanschap op maat te ontwikkelen en succesvol door te stromen op de arbeidsmarkt. 


Om mbo-studenten op te leiden tot échte vakmensen is het cruciaal dat ze een deel van hun opleiding volgen in de praktijk, én dat ze daarbij goed worden begeleid. Breman Machinery laat zien hoe zij praktijkleren centraal stellen en studenten toekomstbestending opleiden binnen hun bedrijf. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe mbo en bedrijfsleven samen vakmanschap versterken.


Gouke Moes, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Uitdagingen in de technische sector 

In de gesprekken tijdens het werkbezoek worden ook de uitdagingen in de technische sector benadrukt, zoals personeelstekorten en de noodzaak van kwalitatief goede praktijkopleiders. Henk Breman (CEO Breman) benadrukte: “De technische sector staat voor grote uitdagingen vanwege de schaarste aan vakmensen. Praktijkleren biedt ons de mogelijkheid om talent vanaf het begin te betrekken en goed op te leiden. Niet alleen vakmanschap, maar ook de begeleiding door praktijkopleiders is essentieel om onze studenten te ondersteunen en het vak te leren.” 

Blijf investeren in praktijkleren 

Hannie Vlug, directievoorzitter van SBB, voegde hieraan toe: “Praktijkleren is de sleutel voor een duurzame aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Breman Machinery is een prachtig voorbeeld van hoe passie voor het vak wordt doorgegeven aan studenten. Het is cruciaal dat de overheid blijft investeren in praktijkleren, zodat leerbedrijven als Breman alle kansen krijgen om vakmanschap te versterken.” 

Een veilige leeromgeving 

Beste praktijkopleider 2025, Herco van Overdijk van Overdijk Funderingen was ook aanwezig bij het werkbezoek in Genemuiden. Hij lichtte toe hoe hij studenten begeleidt: “Praktijkleren draait om studenten het vertrouwen geven om moeilijke, maar haalbare prestaties te leveren. Het creëren van een veilige leeromgeving, zowel fysiek als sociaal, is essentieel. Het werk en het onderwijs dichterbij elkaar brengen, dát is de kracht van praktijkleren.” 

Waardevolle vakmensen 

Minister Moes sloot het bezoek af met een boodschap van waardering: “Wat ik supermooi vind om te zien is dat studenten volledig worden betrokken in het bedrijf, en werken aan technische oplossingen die ook daadwerkelijk toegepast gaan worden. Deze aanpak vraagt om lef van zowel de organisatie als de studenten, maar geeft studenten de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot waardevolle vakmensen die zo ongelofelijk hard nodig zijn in deze sector. Dit is een inspiratie voor andere bedrijven en onderwijsinstellingen.’’