(Junior) accountmanager

De (junior) accountmanager werkt in een business-to-business-setting in het midden- en kleinbedrijf of grootwinkelbedrijf. Hij bezoekt nieuwe en bestaande klanten nadat hij hen vanuit een binnendienstpositie heeft benaderd en geënthousiasmeerd voor een product en/of dienst. Hij signaleert ontwikkelingen en verwerkt deze tot commerciële doelstellingen. De (junior) accountmanager geeft advies, brengt offertes uit en sluit de verkoop af. Dit alles legt hij vast in het verkoopsysteem. Hij bewaakt in de langdurige relatie met de klant de commerciële doelstellingen van het bedrijf en de belangen van de klant. De (junior) accountmanager kan zich mondeling en schriftelijk goed uitdrukken en werkt zorgvuldig. Hij is representatief. Voor de uitoefening van het beroep is goede beheersing van het Engels en een tweede moderne vreemde taal vereist.

Uitgeschreven tekst van deze video

Jeroen, heb je er ook zin in?

-Ik heb er superveel zin in, net zoveel als Marco.

 

Heb je je koffie al?

 

Ik zit nog in het begin van m'n opleiding. Ik begin in het magazijn en aan de balie om daar een beetje productkennis op te bouwen. We kennen binnen ons bedrijf twee accountancies: dat is de binnendienst en de buitendienst.

 

Als buitendienstmedewerker accountancy ben je de hele dag op pad op zoek naar de juiste klant. En je hebt binnendienst, zoals Berry nu doet en die krijgt een adviserende rol richting de klant.

 

Goedemorgen.

-Hoi, kan ik u helpen?

Ik ben op zoek naar 'n schroefmachine.

-Specifiek merk in gedachten?

Deze is iets zwaarder, dus dan kun je...

 

Heb je 'm verkocht?

-Zeker weten.

 

Heb je nog een beetje bijverkocht?

-Ja, accessoires: bitjes, boren.

 

Echt?

-Ja.

 

Wat ik nu leer, is toch een stukje productkennis. Hoe het er in het bedrijf aan toe gaat.

 

Nou, hij moet sowieso commercieel inzicht hebben. Dus hij moet ook inzicht hebben in de wens van de klant. Hij moet natuurlijk enorm affiniteit hebben met techniek. Want we hebben natuurlijk alleen maar met techniek te maken.

 

Na deze opleiding zou ik graag als accountmanager buitendienst willen gaan werken. Dat je op pad bent, een stukje klantencontact. Veel nieuwe mensen die je natuurlijk gaat ontmoeten.

 

De uitdaging is om Berry natuurlijk constant te triggeren in hetgeen wat hij doet.

 

Ik vind het leuk, leuke collega's, leuke sfeer.

Veel te doen, veel om te leren, dus mij bevalt het wel.

Kerntaken en werkprocessen

    Onderzoekt de markt en doet voorstellen voor commercieel beleid

    • Verzamelt klant-, product- en marktinformatie
    • Doet voorstellen voor verkoopbeleid, marketingbeleid en/of marktbewerking

    Voert het verkooptraject uit

    • Bereidt het verkooptraject voor
    • Acquireert klanten en/of opdrachten
    • Voert verkoopgesprekken
    • Doet een aanbod met prijsberekening
    • Verzorgt het (interne) ordertraject

    Zorgt voor relatiebeheer en klantenservice

    • Onderhoudt klantcontact en voert aftersales uit
    • Behandelt klachten
    • Voert promotieactiviteiten uit
    • Voert webcare werkzaamheden uit

    Voert het accountmanagement uit

    • Voert accountanalyses uit
    • Stelt accountplannen op
    • Coördineert de uitvoering van accountplannen en stelt deze bij
    • Evalueert de accountplannen en stelt verbeteringen voor
    • Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit