Commercieel medewerker

De commercieel medewerker werkt in zowel het midden- en kleinbedrijf als in het grootwinkelbedrijf. Als binnen- en/of buitendienstmedewerker werkt hij op de afdeling verkoop/administratie. De commercieel medewerker formuleert een aanbod aan de klant en volgt dit op. Hij benadert de klant telefonisch of schriftelijk en verwerkt gegevens in een dossier. Hij onderzoekt en signaleert kansen en bespreekt deze met zijn collega’s. De commercieel medewerker voert het verkooptraject uit volgens de geldende procedures. Bij klantcontact is hij klantgericht, overtuigend en deskundig op het vakgebied. Hij is voor een deel zelfsturend in het uitvoeren van zijn takenpakket. Voor de uitoefening van het beroep is beheersing van één moderne vreemde taal vereist.

Uitgeschreven tekst van deze video

We volgen een dag uit het werkzame leven van een student en de praktijkopleider voor het beroep commercieel medewerker.

 

Goedemorgen. Het is maandagochtend, het begin van weer een mooie werkweek.

 

Als ik 's ochtends binnenkom, dan ga ik eerst de kassa doen. Ik ga de kassa tellen. En daarna de klanten helpen aan de balie, de voorraad opruimen, als het heel druk is, telefoon opnemen, magazijn ondersteunen, op alle vlakken.

 

Gerritse Amsterdam. Goedemiddag, met Davy.

 

Als commercieel medewerker helpen we de klanten aan de balie en we helpen de klanten aan de

telefoon.

 

Die voor de C-containers? Met die klemmen?

 

Als er een klant aan de balie komt, dan kun je aan de balie natuurlijk handen en voeten gebruiken en je kan tekenen. Op het moment dat de klant aan de telefoon hangt, kun je geen gebaren maken, je kan niet gaan tekenen, dus moet je woordelijk gaan begrijpen wat de klant zegt en dat is best wel een stuk moeilijker. Daar heb je wel wat meer technische kennis voor nodig.

 

Voordat je de telefonische verkoop kan doen, moet je wel echt de productkennis een beetje hebben. Weten waar de klant om vraagt en doorvragen aan de klant. Het doorvragen had ik in het begin nog niet door. Dan ga je de klant nog een keer terugbellen van: Wat had je precies nodig?

 

Maandagochtend? Ja, dat gaat lukken. Op de Herengracht? Dat gaat helemaal goedkomen.

 

Ik leer heel veel van Jeroen, vooral over de artikelen en het systeem. Ja, de balie, de klanten helpen. Ik dacht eerst wel: Dat gaat wel moeilijk worden. Maar dat viel uiteindelijk wel mee.

 

Ik zeg altijd tegen Davy, weet je: Maak je groot, borst vooruit, want jij bent heer en meester achter die balie. Weet je? De klant is koning, maar jij blijft altijd de keizer.

 

Als je hier zoekt, krijg je alles. Hier krijg je 'm maar beperkt. Deze moet je nemen, 550. Ja?

 

Wat ik leuk vind aan het contact met de klanten, is zorgen dat hij met het juiste product weggaat en met het goede gevoel weggaat en dat hij weer terugkomt.

Kerntaken en werkprocessen

Onderzoekt de markt en doet voorstellen voor commercieel beleid

  • Verzamelt klant-, product- en marktinformatie
  • Doet voorstellen voor verkoopbeleid, marketingbeleid en/of marktbewerking

Voert het verkooptraject uit

  • Bereidt het verkooptraject voor
  • Acquireert klanten en/of opdrachten
  • Voert verkoopgesprekken
  • Doet een aanbod met prijsberekening
  • Verzorgt het (interne) ordertraject

Zorgt voor relatiebeheer en klantenservice

  • Onderhoudt klantcontact en voert aftersales uit
  • Behandelt klachten
  • Voert promotieactiviteiten uit
  • Voert webcare werkzaamheden uit