(Ambulant) objectleider

De (ambulant) objectleider werkt bij schoonmaakbedrijven die zich richten op het schoonmaken en onderhouden van het interieur, sanitair en vloeren in allerlei sectoren. Ook kan hij zich bezighouden me specialistisch schoonmaakwerk, zoals glasbewassing, gevelreiniging en reiniging na calamiteiten. Als objectleider voert hij naast zijn taken als objectleider incidenteel zelf schoonmaakwerkzaamheden uit. Hij heeft een of meer panden onder zich, bijvoorbeeld een ziekenhuis of school. De locatie van zijn werkplek is bij de opdrachtgever, op het kantoor van het schoonmaakbedrijf of thuis. Hij heeft geen 9-tot-5-mentaliteit, deelt zijn eigen tijd in en is gewend aan ‘gebroken’, soms onregelmatige werktijden. Hij is betrokken bij het opstarten van nieuwe projecten, neemt nieuwe medewerkers aan, houdt overzicht op de uitvoering van werkzaamheden en bewaakt het budget. Hij heeft te maken met de klant, het schoonmaakbedrijf, de meewerkend leidinggevende en de medewerker.

Praktijkleren: (Ambulant) objectleider

Uitgeschreven tekst van deze video

We volgen een dag uit het werkzame leven van een student en de praktijkopleider voor het beroep (ambulant) objectleider.

 

Ik ben Dennis Jansen. Ik doe de opleiding Ambulant objectleider. Ik loop stage bij Breedweer

facilitaire dienstverlening.

 

Week 31 heb je rekening gehouden dat het grote scholen zijn. Dat je er daar minder gepland hebt.

Ik heb een productienorm plus minus 1.000 vierkante meter per dag genomen.

 

Breedweer facilitaire dienstverlening is een bedrijf wat zich vooral richt op schoonmaakwerkzaamheden. Maar dat is niet het enige in opdracht van de klant kunnen we ook de plantjes water geven. Het is verder dan alleen schoonmaken.

 

Mijn naam is Dennis, hier werk ik. Ik laat je vandaag even zien wat ik hier doe. En dit is ons kantoorpand.

De werkzaamheden die wij doen is het plannen, monitoren, begeleiden van collega's binnen het bedrijf. Eén van onze taken is ook het zorgen dat de materialen op orde zijn. Dat de jongens nooit misgrijpen die hun werkzaamheden moeten uitvoeren. Dat alles op voorraad is dat alle benodigde middelen en materialen klaar staan. Voordat ze naar een project gaan.

 

Let erop dat je wel de juiste artikelen bij je hebt.

 

Er wordt hard gewerkt, er wordt gelachen met elkaar. Dat is fijn, het is ook fijn dat het bedrijf vertrouwen in je heeft. Dat ze je daarin steunen, dat vind ik ook fijn. Mijn directe collega's die me veel steunen.

 

Op een gegeven ogenblik weet je wat de medewerker nog moeilijk vindt om uit te voeren. Daar praat je over met elkaar en dan kom je dan achter, dit vind ik heel moeilijk. En dan geef je daar dat stukje begeleiding voor.

 

Een team om je heen waar je op kan bouwen.

 

Ja, zonder elkaar red je het ook niet.

 

Absoluut niet.

 

We hebben elkaar veel te hard nodig.

 

En we zijn met zijn allen één bedrijf.

 

Zeker weten.

Kerntaken en werkprocessen

Voert organisatorisch leidinggevende taken uit

  • Start nieuwe projecten op
  • Plant en regelt bezetting
  • Regelt benodigde materialen en middelen
  • Selecteert benodigde medewerkers en stelt hen aan
  • Leidt medewerkers op, begeleidt en beoordeelt hen
  • Voert werkoverleg
  • Ziet toe op de uitvoering van werkzaamheden en de inzet van middelen
  • Voert administratieve handelingen uit
  • Bewaakt het budget
  • Onderhoudt contact met klanten

Voert basisschoonmaakwerkzaamheden uit

  • Bereidt basisschoonmaakwerkzaamheden voor
  • Voert dagelijks en periodiek interieuronderhoud uit
  • Voert dagelijks sanitaironderhoud uit
  • Voert periodiek sanitaironderhoud uit
  • Voert dagelijks onderhoud van harde vloeren uit
  • Rondt basisschoonmaakwerkzaamheden af