Ben je al erkend leerbedrijf?

Je mag alleen stagiairs begeleiden als je erkend bent als leerbedrijf.
Dat betekent dat:

  • Je biedt de student een goede leerplaats en werkzaamheden binnen de eigen arbeidsorganisatie met werkzaamheden die horen bij het beroep waarvoor die in opleiding is.
  • Je stelt een praktijkopleider aan die de eisen van de
    opleiding kent en die de tijd en middelen geeft om de
    student op de werkvloer te begeleiden.
  • Je bent bereid om samen te werken met de school en
    SBB en je verstrekt daartoe de benodigde informatie.
  • Je gaat akkoord met vermelding van jouw bedrijfsgegevens op Stagemarkt.nl en Leerbanenmarkt.nl, de
    websites waar studenten een stage of leerbaan
    zoeken

Nog geen erkenning? In 4 stappen vraag je een erkenning aan

Lees meer

Video opent met beeldtekst:
Hoe werf, selecteer én behoud je stagiairs?
Hoppenbrouwers Techniek deelt ervaringen.

Logo met tekst: Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.
Beeldtekst en logo verdwijnt.

Muziek start in en we zien het exterieur van het bedrijf.
We zien beelden van jongeren die aan het werk zijn met technische zaken.

Man in blauw overhemd verschijnt in beeld:
Wesley van Gastel, Strategisch HR Business Partner Hoppenbrouwers Techniek.

‘’Hoppenbrouwers is een allround technisch dienstverlener.

Die met name in de projecten in de gebouwgebonden installaties zit.

Daarnaast doen we ook een stukje industriële automatisering, binnen bijvoorbeeld: industrieprojecten maar ook bij waterzuiveringsbedrijven.’’

Terwijl hij praat zien we beelden van het bedrijf.

Persoon met pet loopt een kantoor binnen en begint te spreken: ‘’Dit bedrijf is me aangeraden door een aantal vrienden die hier werkten.

Hiervoor deed ik iets wat ik totaal niet leuk vond.

Ik was dus gaan kijken wat ik anders wilde, toen heb ik hier gesolliciteerd.

Na dat sollicitatieproces heb ik een meeloopdag gehad, en vanuit die meeloopdag ben ik hier gaan werken.’’

Terwijl de persoon praat zien we beelden van de persoon binnen het bedrijf.

Man in blauw overhemd verschijnt weer in beeld:
‘’Wij vinden het heel belangrijk dat een student een daadwerkelijke meeloopdag gaat doen.

Dat doen we vaak door ze daadwerkelijk op het project een dag mee te laten lopen.

Dus ze gaan zelf ervaren hoe het werk op het project is, zodat het team de student leert kennen en de student het team leert kennen waar die eventueel in komt te werken.’’

Terwijl hij praat zien we beelden van de student binnen het bedrijf.

De persoon met pet komt weer in beeld:
‘’Ik vond de meeloopdag een topdag.

Ik heb er een heel goed beeld bij gekregen wat het precies inhield.

Ik ben met een medewerker een ochtend van locatie naar locatie gegaan, een aantal bouwprojecten. En die heeft me wat verteld over het proces en hoe ze te werk gingen.

Op die dag heb ik er een heel goed beeld bij gekregen wat er gebeurt op een werkdag."

Terwijl de persoon praat zien we beelden van hoe de persoon begeleid wordt binnen het bedrijf.

Man in blauw overhemd verschijnt weer in beeld:
‘’Ja, binnen Hoppenbrouwers vinden wij het heel belangrijk om te investeren in de jeugd.

 En eigenlijk zie je dat we dat al heel vroegtijdig in de carrière van een student doen.

Dus wij beginnen heel erg in het investeren in snuffelstagiaires, dus dat zijn studenten die nog op een VMBO-school bijvoorbeeld zitten, die een dagje bij ons mee komen kijken.

Maar we vinden het ook belangrijk om zelf zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld op MBO-scholen.’’

Terwijl hij praat zien we beelden van hem aan zijn bureau en lachend aan de telefoon, kijkend naar papieren.

Hij praat verder:
‘’Nou, dat is de reden waarom wij de Werkkeet hebben ontwikkeld.

Met de Werkkeet gaan we daadwerkelijk naar de scholen toe, en laten we de studenten ook daadwerkelijk kennis maken met de techniek zoals wij die toepassen bij onze klanten.’’

De persoon met pet komt weer in beeld:
‘’Ik word hier begeleid door een coach en een praktijkopleider.

M'n coach die begeleid me op de werkvloer en de praktijkopleider die begeleid me met alles wat ik nodig heb om te weten voor school of om vooruit te kunnen als er iets is, die me verder kan helpen.’’

Terwijl de persoon praat zien we de persoon met de begeleider aan tafel zitten, vrolijk kijkend in gesprek.

Man in blauw overhemd verschijnt weer in beeld:
‘’Ja, wij vinden het gewoon heel belangrijk dat het hele proces voor de student duidelijk is, dat zij weten waar ze aan toe zijn. Dus ze hebben ons leren kennen middels bijvoorbeeld de Werkkeet. Maar op een meeloopdag hebben ze ook ervaren hoe het werken bij Hoppenbrouwers daadwerkelijk is.

Dat betekent eigenlijk gewoon dat je ziet dat de uitstroom in de eerste periode een stuk lager is dan dat je heel veel tijd aan de voorkant in de kennismaking hebt gestoken.’’

Terwijl hij praat zien we meer beelden van hoe de student begeleid wordt, werkend met kabels.

De persoon met pet komt weer in beeld:
‘’Ik vind hier de manier van begeleiding helemaal top. Als er iets is, ik kan een appje bijvoorbeeld sturen of bellen. En eigenlijk voel ik me gehoord en wordt er actie ondernomen om mij verder te helpen.

Terwijl de persoon praat zien we de persoon met de begeleider aan tafel zitten, vrolijk kijkend in gesprek.

We zien beelden van hoe de persoon uitleg krijgt over technisch uitziende zaken.

Video eindigt met beeldtekst:
Meer weten over het werven van en selecteren van mbo-stagiairs?

Kijk op allesvoorpraktijkopleiders.nl

Logo met beeldtekst:  Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
maakt werk van praktijkleren.

Tekst verdwijnt. Einde video.

Praktijkopleider in beeld

Hoppenbrouwers Techniek in Udenhout is een erkend leerbedrijf. Zij vertellen hoe zij succesvol mbo-stagiairs werven, selecteren én behouden.

Selecteren zonder vooroordelen

Veel stagiairs solliciteren voor de eerste keer en kunnen zenuwachtig zijn. Dit kan ervoor zorgen dat ze niet goed laten zien wat ze echt in huis hebben. Creëer daarom een ontspannen sfeer, zodat je een beter beeld krijgt van hun werkelijke capaciteiten.

Na afloop van alle gesprekken evalueer je de resultaten. Gebruik eventueel een beoordelingsformulier en laat een collega op basis van deze score een keuze maken. Vermijd aannames en focus op inhoud en prestatie. Informeer de stagiairs die niet zijn aangenomen en geef feedback zodat ze hiervan kunnen leren.  

Wist je dat?

Volgens de Nederlandse wetgeving mag je niet selecteren op kenmerken zoals afkomst, nationaliteit, geslacht, leeftijd, burgerlijke staat, godsdienst, handicap, chronische ziekte of seksuele geaardheid.