
Kwalificatiestructuur
Als praktijkopleider wil je goed aansluiten bij wat een stagiair moet leren. In het kwalificatieregister staan alle mbo-opleidingen, met de taken en vaardigheden die studenten moeten beheersen. Zo zie je precies wat belangrijk is tijdens de stage.
Samen met de onderwijsinstelling en de stagiair kies je de taken die passen bij het leerdoel. Dit helpt je om goede opdrachten te bedenken en gericht te begeleiden.

De eerste stap: wennen aan het leerbedrijf
In de eerste weken van de stage is het belangrijk dat de stagiair goed kan wennen aan de organisatie. De basis leggen begint met kennismaken en begrijpen hoe het bedrijf werkt.
- Kennismaken met het leerbedrijf: De stagiair leert hoe het bedrijf werkt, maakt kennis met collega’s en bespreekt hun taken. Het is ook belangrijk om inzicht krijgen in de belangrijkste activiteiten van het bedrijf.
- Veiligheid en regels: Het is belangrijk dat de stagiair de veiligheidsregels kent en begrijpt hoe de belangrijkste bedrijfsregels werken. Ook leert de stagiair hoe je veilig kunt werken.
- Basisvaardigheden: De stagiair oefent met de belangrijkste taken van het werk, zoals apparaten, machines of computerprogramma's.
In de eerste maand van de stage leert de stagiair het bedrijf kennen, ontwikkelt zichzelf en leert samenwerken. Door deze leerdoelen samen vast te stellen, zorgen we met elkaar voor een goede start.

Persoonlijke ontwikkeling
Als de stagiair eenmaal gewend is, is het tijd om aan de slag te gaan met de eerste taken en het werken aan persoonlijke leerdoelen. Dit alles draagt bij aan zelfstandigheid en groei.
- Communicatie: Goed contact met collega’s en leidinggevenden is belangrijk. De stagiair leert hoe zij met anderen communiceren en hoe de interne communicatie binnen het bedrijf werkt.
- Leren en jezelf ontwikkelen: Tijdens de stage is het belangrijk om vragen te stellen en open te staan voor feedback. De stagiair leert een actieve houding aan en denkt na over persoonlijke leerdoelen.
- Samenwerken in het team: De stagiair leert welke rol binnen het team past. Ook wordt er geoefend met samenwerken en deelnemen aan overleggen of teamactiviteiten.
Wist je dat?
Wist je dat praktijkopleiders die aan het begin van de stage een leerdoelen- en planningsformulier invullen samen met de stagiair, merken dat stagiairs gemotiveerder én gerichter aan het werk gaan?
Zo’n formulier helpt om verwachtingen duidelijk te maken én om de voortgang goed te volgen. Handig voor jou én voor de stagiair!