Het organiseren van het leerproces

De eerste kerntaak van jou als praktijkopleider is het organiseren van het leerproces van de stagiair. Daarbij kun je aan het volgende denken:

  • sollicitatiegesprekken met stagiairs
  • een inwerkprogramma maken
  • de beginsituatie en leerbehoefte van de stagiair vaststellen
  • in overleg met de stagiair de leeractiviteiten bepalen
  • een leerdoel en leerplan opstellen, met de volgorde en het tijdpad van de leeractiviteiten
  • contact onderhouden met de stagebegeleider van de onderwijsinstelling en de adviseur praktijkleren van SBB

"Door het begeleiden van een stagiair leer ik zelf ook steeds weer iets nieuws. Het maakt mijn werk leuker en afwisselender."


Opleiden in de praktijk

De tweede kerntaak is het opleiden in de praktijk. Dit doe je door:

  • de stagiair op de werkvloer opleiden
  • begeleidings- of voortgangsgesprekken voeren
  • de voortgang in het leerproces beoordelen
  • de bpv-periode evalueren

Wist je dat?

SBB biedt verschillende kosteloze scholingsmogelijkheden aan voor praktijkopleiders. Onderzoek welke kennis en vaardigheden voor het begeleiden van een stagiair je verder wilt ontwikkelen.