
Het organiseren van het leerproces
De eerste kerntaak van de praktijkopleider is het organiseren van het leerproces van de stagiair. Daarbij kun je aan het volgende denken:
- sollicitatiegesprekken met stagiairs
- een inwerkprogramma maken
- de beginsituatie en leerbehoefte van de stagiair vaststellen
- in overleg met de stagiair de leeractiviteiten bepalen
- een praktijkleerplan opstellen, met de volgorde en het tijdpad van de leeractiviteiten
- contact onderhouden met de stagebegeleider van de onderwijsinstelling en de adviseur praktijkleren van SBB
De workshop van SBB heeft me heel erg geholpen, voornamelijk op het gebied van aannames. Ik check eerst in een gesprek wat er aan de hand is door vragen te stellen. Door de oefeningen weet ik ook hoe ik dat moet doen.

Opleiden in de praktijk
De tweede kerntaak is het opleiden in de praktijk. Dit doe je door:
- de stagiair op de werkvloer opleiden
- begeleidings- of voortgangsgesprekken voeren
- de voortgang in het leerproces beoordelen
- de bpv-periode evalueren
Wist je dat?
SBB biedt verschillende kosteloze scholingsmogelijkheden aan voor praktijkopleiders. Onderzoek welke kennis en vaardigheden voor het begeleiden van een stagiair je verder wilt ontwikkelen.