In vier stappen naar erkend leerbedrijf
Stap 1
Doe de handige quickscan
Met de handige quickscan ziet u wat er nodig is om uw aanvraag tot een succes te maken.
Stap 2
Kies de vmbo- of mbo-opleidingen
Kies de opleiding of opleidingen waarvoor u stages en leerplaatsen wilt aanbieden.
Stap 3
Dien uw aanvraag online in
Stap 4
Hoor snel van uw SBB-adviseur
Voordelen van erkenning
Als erkend leerbedrijf levert u een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vakmanschap. Bovendien biedt het u bijzondere voordelen:
- Studenten, omscholers en bijscholers begeleiden is een leuke manier om arbeidskrachten in huis te halen en om de vaardigheden van uw bestaande medewerkers actueel te houden. Veel studenten en omscholers gaan na hun opleiding aan de slag bij hun leerbedrijf. Een mooie manier om personeel te werven en deze binnen uw eigen bedrijf op te leiden.
- Nieuwe mensen binnen uw bedrijf hebben een frisse kijk en nemen actuele kennis en nieuwe inzichten met zich mee.
- Nieuwe mensen werken direct mee in uw bedrijf. U hebt plezier van de extra handen van beginnende vakmensen op de werkvloer.
- Studenten en omscholers wisselen ervaringen met elkaar uit. Via hen kunt u uw aantrekkingskracht als werkgever vergroten.
- Het beeldmerk 'Erkend leerbedrijf' dat u op uw bedrijfsauto, briefpapier, website, enzovoorts mag gebruiken geeft een positieve uitstraling op uw klanten.
- U kunt in aanmerking komen voor subsidies en fondsen, zoals de subsidieregeling Praktijkleren.
U wilt uw erkenning uitbreiden
U bent al erkend leerbedrijf voor een of meer opleidingen, maar nu wilt u studenten ook voor andere opleidingen gaan begeleiden of ook een leerplaats aanbieden voor omscholers en bijscholers. Via MijnSBB controleert u de bestaande erkenning en vraagt u eventueel een uitbreiding van de erkenning aan.

Feiten en cijfers
In Nederland werken ruim 9 miljoen mensen, waarvan er 3,7 miljoen een opleiding volgden op het mbo. Deze vakmensen werken in veel verschillende sectoren. De vraag naar net afgestudeerde mbo-studenten is dan ook groot. Des te belangrijker om te zorgen dat het opleidingsaanbod zo veel mogelijk aansluit op de vraag uit de arbeidsmarkt.
Hoeveel mbo-instellingen zijn er? Hoeveel erkende leerbedrijven? Wat is de kans op stage, leerbaan en werk? Met welke trends en ontwikkelingen hebben sectoren te maken? We zetten het voor u op een rijtje.
Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Wij zetten de veelgestelde vragen voor u op een rijtje. Staat uw vraag er niet tussen? Bel of mail uw adviseur praktijkleren of neem contact op met de Servicedesk van SBB. Wij helpen u graag!
-
Waaraan u moet voldoen beschrijven we op de pagina Voorwaarden voor erkenning.
-
Ook als u een leerling uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of het praktijkonderwijs (pro) wilt begeleiden of een vmbo-leerling in een leerwerktraject, moet u een erkenning aanvragen.
-
Op de pagina Erkend leerbedrijf worden vindt u alle informatie over het aanvragen van erkenning bij SBB.
-
Dat klopt, op de pagina Financiële mogelijkheden vindt u alle informatie over subsidies en fondsen.
-
Het uitbreiden van uw erkenning regelt u via MijnSBB. Als u de aanvraag heeft afgerond, neemt de adviseur praktijkleren van SBB binnen tien werkdagen contact met u op.
-
Op de pagina Voorwaarden voor erkenning vindt u het modelprofiel van de praktijkopleider. Daar leest u wat er van een praktijkopleider wordt verwacht. Soms zijn er aanvullende eisen. Die vindt u in de sectorale aanvullingen.
-
Log in op MijnSBB en voeg een contactpersoon toe via de knop Organisatiegegevens. Alleen een contactpersoon die bij ons staat geregistreerd kan deze gegevens wijzigen.
-
MijnSBB is uw online platform voor het regelen van al uw praktische zaken met SBB. U vindt er onder andere een kennisbank met informatie. Ga naar de loginpagina om toegang te krijgen tot MijnSBB.
-
Maak via MijnSBB een stage of leerbaan aan. Die is automatisch en direct zichtbaar op Stagemarkt.nl en Leerbanenmarkt.nl, de websites waar studenten een geschikte stage of leerbaan zoeken.
-
We willen graag dat u tevreden bent over SBB. Heeft u een klacht over onze dienstverlening (denk aan onze systemen, procedures, websites of informatiemateriaal) of een van onze medewerkers? Vul dan het contactformulier in en kies voor ‘klacht’ of ‘signaal’.