Priya Jankie, onderzoeker

Onderwijs en bedrijfsleven inspireren

SBB heeft enorm veel kwantitatieve gegevens. Cijfers geven een beeld, maar zeggen niet altijd alles. Er was behoefte aan kwalitatief onderzoek om de gegevens aan te vullen en meer diepgang te creëren. Daarom ben ik samen met een collega het trendonderzoek gestart. En kregen we de vrijheid om zelf de methodiek op te zetten.

Voor het trendonderzoek kom ik in contact met mensen uit verschillende speelvelden. Ik spreek experts uit verschillende branches, bezoek scholen en innovatieve bedrijven. We achterhalen wat de situatie is in het werkveld over tien jaar. Soms voelt het als kijken in een glazen bol. Robotisering is een trend die veel media-aandacht krijgt. En wat blijkt? Robots nemen het werk van mensen voorlopig nog niet over, maar ondersteunen medewerkers juist. Je zou het dus ‘cobotisering’ kunnen noemen.

De ene dag schrijf ik aan het trendrapport of werk ik als moderator voor onze ‘Deel je kennis community’. De andere dag interview ik experts uit het onderwijs en bedrijfsleven. Ook geef ik workshops met het trendspel. Daarmee inspireren we verschillende partijen uit onderwijs en bedrijfsleven   en maken we ze bewust van de veranderingen op de arbeidsmarkt. Daarnaast verricht ik maatwerk onderzoek voor collega’s, sectorkamers en marktsegmenten. Ik vind het leuk om te schakelen tussen die verschillende doelgroepen en te bedenken hoe we die groep het beste helpen.

Ik krijg energie als ik merk dat wat ik doe daadwerkelijk gebruikt wordt

Onderzoeken en toepassen

Met de onderzoeken van SBB denken we vooraf na over het nut van het onderzoek, dat is soms anders bij commerciële bedrijven. Ik krijg energie als ik merk dat wat ik doe daadwerkelijk gebruikt wordt. Bijvoorbeeld als ik een trendrapport presenteer aan de sectorkamer en zij de meerwaarde ervan inziet. Het onderzoek belandt dan niet op een ‘digitale boekenplank’, maar wordt toegepast. Neem de sector ICT en creatieve industrie, zij gaat de trends gebruiken voor het onderhoud van kwalificaties. Dan hebben we met het trendrapport echt iets bruikbaars geleverd.

Zelf ben ik begonnen op het mbo en doorgestroomd naar de universiteit. Daarom voel ik me betrokken bij het doel van SBB. Hoe verbeteren we die samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven? Ik ben me ervan bewust dat ik ook een visitekaartje van SBB ben. Nog niet iedereen weet namelijk wat we allemaal bieden. En dat is zonde. Samen zetten we SBB op de kaart als het expertisecentrum voor actuele arbeidsmarktinformatie.