TNO en SBB bundelen krachten voor leven lang ontwikkelen

Het lerend vermogen van bedrijven versterken, zodat een leven lang ontwikkelen en voortdurend innoveren vanzelfsprekend worden. Daarvoor ondertekenden TNO en SBB vandaag een samenwerkingsovereenkomst. De ondertekening vond plaats op het kantoor van SBB in Zoetermeer.

TNO en SBB delen de ambitie om het lerend vermogen van bedrijven te stimuleren. Door een samenwerking aan te gaan, verwachten de partners een leven lang ontwikkelen en innovatie in mbo-beroepen vanzelfsprekender te maken. In gezamenlijke projecten focussen TNO en SBB in eerste instantie op erkende leerbedrijven, waar vakmensen werken en waar vmbo-leerlingen en mbo-studenten een stage of leerbaan hebben. TNO levert de wetenschappelijk expertise en SBB kan die vervolgens in de praktijk toepassen voor leerlingen en studenten die worden begeleid bij leerbedrijven.

Onderzoek en innovatieve instrumenten

Peter van Dijken, managing director Healthy Living bij TNO: “De eisen die de klimaat- en energietransitie, de toenemende digitalisering en de ontgroening van de beroepsbevolking stellen aan de arbeidsmarkt vragen om innovaties. Daarbij is het van groot belang dat werkenden, werkzoekenden en studenten zich een leven lang ontwikkelen. Met onderzoek en de ontwikkeling van innovatieve instrumenten levert TNO graag een bijdrage. De samenwerking met SBB is vanzelfsprekend. Daar worden tenslotte de afspraken gemaakt over de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.”

Hannie Vlug, directievoorzitter van SBB: “Net zo goed hebben wij veel baat bij de wetenschappelijke expertise van TNO. In mei deden we al een gezamenlijke pilot, waarbij we voor een aantal grote erkende leerbedrijven in kaart brachten in hoeverre zij de factoren die lerend gedrag stimuleren al in huis hadden. Met de uitkomst van zo’n leercultuurscan kan SBB samen met een bedrijf verbeteringen in gang zetten, die bijvoorbeeld de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming verhogen.”

Vier thema's

In de samenwerking richten TNO en SBB zich op vier thema’s. Ten eerste ontwikkelen de partners een organisatiescan en monitorinstrument om inzicht te krijgen in lerend en innovatief gedrag binnen een bedrijf, zodat SBB individuele bedrijven optimaal kan adviseren. Ten tweede ontwikkelen TNO en SBB een aanpak en instrumenten die bedrijven helpen om het lerend vermogen te versterken. Denk aan interventies op basis van wetenschappelijke kennis en aan een benchmarktool.

Ten derde liggen er mogelijkheden om gezamenlijk de impact van technologie op beroepen in kaart te brengen. Op basis daarvan kan SBB de kwalificatiedossiers beter up-to-date houden. Ten vierde ontwikkelen de partners wetenschappelijk gefundeerde methoden voor praktijkopleiders die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden, zoals coachingstechnieken en een instrument om opgedane vaardigheden objectief vast te leggen.