SBB vervult de volgende wettelijke taken:
- Erkennen en begeleiden van leerbedrijven voor vmbo en mbo, zorgdragen voor voldoende stages en leerbanen en bevorderen van de kwaliteit daarvan.
- Ontwikkelen en onderhouden van de onderdelen van de kwalificatiestructuur, kwalificaties, keuzedelen en mbo-certificaten.
- Het leveren van arbeidsmarkt-, bpv- en doelmatigheidsinformatie, om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te bevorderen.
- Adviseren van het kabinet over de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt.
- Waarderen van buitenlandse diploma's op vmbo- en mbo-niveau en vergelijken van oudere Nederlandse mbo-diploma's met de huidige diploma's.
Ontwikkelen en onderhouden kwalificatiestructuur
Beschrijver: De video gaat over de kwalificatiestructuur, die door SBB ontwikkeld en onderhouden wordt. De tekst wordt uitgesproken door een voice-over. Gedurende de video worden animaties getoond die aansluiten bij de tekst. Deze video is mogelijk gemaakt door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.
De video begint met het logo van SBB. Daarna horen we een voice-over. Tijdens het verhaal van de voice-over worden er bijpassende animaties getoond. In de laatste scene staat het logo van SBB in beeld met daarbij "beroepsonderwijs", "bedrijfsleven", "maakt werk van praktijkleren". Daaronder staat "www.s-bb.nl". Na het verhaal van de voice-over komt de video aan een einde.
Voice-over: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen na het behalen van het mbo-diploma meteen succesvol aan de slag kan op de arbeidsmarkt? Daarbij speelt één van de wettelijke taken van SBB een belangrijke rol. Het ontwikkelen en onderhouden van de kwalificatiestructuur. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de vraag van het bedrijfsleven, hoe beter een beginnende beroepsbeoefenaar kan starten bij een bedrijf. En dus ook hoe beter bedrijven hun vacatures vervullen. In Nederland hebben we daarvoor een uniek en flexibel systeem ontwikkeld, de kwalificatiestructuur. Een overzicht van wat een mbo-student per opleiding moet kennen en kunnen. De kwalificatiestructuur bestaat uit kwalificatiedossiers. Het kwalificatiedossier is opgebouwd uit een basisdeel, een profieldeel en een keuzedeel. Binnen het basisdeel leren studenten gezamenlijke kerntaken en basisvaardigheden zoals Nederlands en rekenen. Binnen het profieldeel ligt de focus op de specialistische vaardigheden specifiek voor die opleiding. Het keuzedeel is een verbreding of verdieping van de opleiding. SBB faciliteert en begeleidt het proces van het ontwikkelen en onderhouden van kwalificaties. Deskundigen uit het onderwijs en bedrijfsleven nemen samen met SBB de kwalificaties onder de loep. En kijken of de kennis en vaardigheden die studenten leren overeenkomen met wat gevraagd wordt op de arbeidsmarkt. Sectorkamers nemen een besluit over voorstellen voor onderhoud of ontwikkeling van kwalificaties. Meestal naar aanleiding van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Een onafhankelijke toetsingskamer beoordeelt en toetst de aanvraag, waarna de kwalificatie verder wordt ontwikkeld. De nieuwe of aangepaste kwalificatie wordt voor akkoord in de sectorkamer en vervolgens in het bestuur van SBB besproken. Tenslotte wordt deze voorgedragen aan de minister van OCW en gepubliceerd in de Staatscourant. Scholen kunnen een jaar na deze vaststelling onderwijs verzorgen aan studenten. En leerbedrijven kunnen ook vanaf dat moment stages en leerbanen aanbieden. Zo maakt SBB werk van praktijkleren.
Erkennen en begeleiden van leerbedrijven
Beschrijver: De video gaat over het erkennen en begeleiden van leerbedrijven door SBB. De tekst wordt uitgesproken door een voice-over. Gedurende de video worden animaties getoond die aansluiten bij de tekst. Deze video is mogelijk gemaakt door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.
De video begint met het logo van SBB. Daarna horen we een voice-over. Tijdens het verhaal van de voice-over worden er bijpassende animaties getoond. In de video komen de volgende afkortingen in beeld: "BPV" (beroepspraktijkvorming), "bol" (beroepsopleidende leerweg) en "bbl" (beroepsbegeleidende leerweg). In de laatste scene staat het logo van SBB in beeld met daarbij "beroepsonderwijs", "bedrijfsleven", "maakt werk van praktijkleren". Daaronder staat "www.s-bb.nl". Na het verhaal van de voice-over komt de video aan een einde.
Voice-over: Vakmensen in Nederland worden in het mbo niet alleen opgeleid in het klaslokaal. Een belangrijk gedeelte van de opleiding vindt plaats in de praktijk, bij de bedrijven zelf. Dat is beroepspraktijkvorming. Hoe zorgen we ervoor dat er voldoende leerbedrijven zijn die op een goede en veilige manier opleiden? Dat is een belangrijke wettelijke taak van SBB. Het erkennen en begeleiden van leerbedrijven. Om stages of leerbanen aan te bieden moet een bedrijf erkend zijn door SBB. Het verschil tussen een stage en een leerbaan is dat studenten die een beroepsopleidende leerweg volgen, naar school gaan en een paar weken of maanden stage lopen bij een erkend leerbedrijf. Studenten die de beroepsbegeleidende leerweg volgen, hebben een leerbaan en werken gemiddeld vier dagen bij het leerbedrijf en gaan één dag per week naar school. We erkennen een bedrijf aan de hand van verschillende criteria. Die zijn vastgelegd in het erkenningsreglement. Zo moet het leerbedrijf een goede en veilige leerplaats aanbieden waar de student het beroep kan leren. Het bedrijf heeft een praktijkopleider die de student op een deskundige manier begeleidt. De werkzaamheden die worden aangeboden passen bij het beroep waar de student voor wordt opgeleid. En het bedrijf is bereid om samen te werken met de school en SBB. De thema-adviescommissie BPV adviseert het bestuur over het erkenningsreglement. De sectorkamers en marktsegmenten signaleren onder andere tekorten of overschotten aan leerplaatsen binnen hun sector. SBB brengt samen met de BPV Monitor de kwaliteit van stages en leerbanen in beeld. Tenslotte bieden we praktijkopleiders een scala aan workshops en hulpmiddelen aan om zich als praktijkopleider verder te ontwikkelen. Op die manier werken onderwijs en bedrijfsleven samen en kunnen studenten hun vak op een goede manier in de praktijk leren. SBB maakt werk van praktijkleren.