Introductie
In Nederland heeft ruim 40% van de beroepsbevolking een mbo-opleiding gevolgd. Om ervoor te zorgen dat we in de toekomst nog steeds over voldoende vakmensen beschikken is een goede samenwerking tussen mbo-scholen en het bedrijfsleven vereist. SBB is dé samenwerkingsorganisatie die de samenwerking faciliteert. Binnen SBB nemen beroepsonderwijs en bedrijfsleven samen standpunten in over de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Daarnaast formuleren we adviezen aan de minister.
Vragen waar u zich, als lid van een sectorkamer of marktsegment, over zal buigen zijn bijvoorbeeld: Wat zijn nu precies die ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, die zorgen dat beroepen in het mbo veranderen? Hoeveel vraag is er naar mbo-opgeleiden in de zorg, bouw of horeca? Hoe gaan we om met de kansen die de nieuwe wereld van technologie biedt?
Beschrijver: De video gaat over SBB, een organisatie die zorgt voor een goede aansluiting van het beroepsonderwijs op het bedrijfsleven. De tekst wordt uitgesproken door een voice-over. Gedurende de video worden animaties getoond die aansluiten bij de tekst. De video is mogelijk gemaakt door SBB, een erkend leerbedrijf.
De video begint met een animatie. Ondertussen horen we een voice-over. Tijdens het verhaal van de voice-over worden er bijpassende animaties getoond. Het logo van SBB wordt in de video getoond met daaronder "beroepsonderwijs" en "bedrijfsleven". Daarna verschijnen animaties met daarin de tekst "250.000 erkende leerbedrijven in NL" en "meer dan 300.000 praktijkopleiders". Tevens wordt er een animatie getoond met daarin "profiel" en "keuze deel". De negen sectoren komen in beeld. Dit zijn "Techniek en gebouwde omgeving", "Voedsel, groen en gastvrijheid", "ICT en creatieve industrie", "Specialistisch vakmanschap", Mobiliteit, transport, logistiek en maritiem", "Zakelijke dienstverlening en veiligheid", "Handel", "Zorg, welzijn en sport", "Entree". In een volgende scene worden de drie thema-adviescommissies getoond. Dit zijn "Tac Doelmatigheid", "Tac Beroepspraktijkvorming" en "Tac Kwalificeren en examineren". Na het verhaal van de voice-over komt de video aan een einde.
Voice-over: Hoe zorgen we er in Nederland voor dat studenten de beste praktijkopleiding krijgen met uitzicht op een baan? En dat het bedrijfsleven altijd beschikt over vakmensen met de juiste skills. Dat kan alleen met een goede samenwerking en aansluiting tussen het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven op zowel landelijk, regionaal en sectoraal niveau. Deze samenwerking is uniek in de wereld. En SBB is dé samenwerkingsorganisatie die daarvoor staat. SBB voert daarvoor in opdracht van het kabinet een aantal wettelijke taken uit. Allereerst, erkennen en begeleiden we leerbedrijven. Zodat er voldoende goede stageplaatsen en leerbanen zijn voor studenten, omscholers en bijscholers om in de praktijk te kunnen leren. Dit leren in de praktijk noemen we ook wel beroepspraktijkvorming of afgekort BPV. We hebben voor alle sectoren en in alle regio's in Nederland een adviseur in de buurt. We ontwikkelen en onderhouden ook de kwalificatiestructuur. In kwalificaties wordt beschreven wat een mbo-student aan het einde van de opleiding moet kennen en kunnen om aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Daarnaast leveren we stage en arbeidsmarktinformatie om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Ook adviseren wij het kabinet over de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Ten slotte, waarderen we buitenlandse diploma’s op vwo- en mbo-niveau. Zodat mensen met een buitenlands diploma makkelijker een baan of een passende studie kunnen vinden. Er zijn binnen SBB verschillende overlegtafels die vier keer per jaar samenkomen. In de negen sectorkamers en hun marktsegmenten zitten vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en het onderwijs uit één van de sectoren of branches. Zij adviseren het algemeen bestuur van SBB over de wettelijke taken. Zij signaleren nieuwe ontwikkelingen in de sector. En zij zorgen voor draagvlak bij hun achterban. De leden van de drie thema-adviescommissies adviseren het SBB-bestuur over overkoepelende sectorale onderwerpen. SBB faciliteert al deze overleggen en bereidt alles inhoudelijk voor. Alle leden van de verschillende overlegtafels zijn voor SBB een belangrijke informatie- en inspiratiebron. Ze brengen veel waardevolle kennis van hun vakgebied mee en geven inhoudelijke input bij vergaderingen. Zij zijn de overlegpartners van SBB. Op die manier zet het beroepsonderwijs en bedrijfsleven zich samen in voor een arbeidsmarkt die klaar is voor de toekomst.
In beeld staat het logo van SBB, "beroepsonderwijs", "bedrijfsleven", "maakt werk van praktijkleren".

Missie en visie van SBB
Studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan. En bedrijven beschikken nu en in de toekomst over de vakmensen die ze nodig hebben. Daarvoor staat Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB is een professionele organisatie in het hart van het middelbaar beroepsonderwijs en het bedrijfsleven. Wij voeren taken uit in opdracht van het ministerie van OCW, zoals het erkennen en begeleiden van leerbedrijven in het vmbo en mbo voor stages en leerbanen. Ook ontwikkelen en actualiseren we de kwalificatiestructuur en leveren we stage- en arbeidsmarktinformatie. Tot slot is SBB de plek waar beroepsonderwijs en bedrijfsleven afspraken maken over de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.
Actieplan stages en leerbanen
De beschikbaarheid van stages en leerbanen voor mbo-studenten staat sinds de coronacrisis onder druk. Elke mbo-student verdient een stage of leerbaan, of het nu gaat om een schoolverlater die een vak wil leren of een werkende of werkzoekende die kiest voor om- of bijscholing. Daarvoor zet SBB sinds het begin van de crisis, in april 2020, het Actieplan stages en leerbanen in. Door middel van twaalf concrete acties zijn inmiddels duizenden mbo-studenten geholpen in het vinden van een stage- of leerbaan.
Beschrijver: De video gaat over leren in de praktijk, de bijkomstige aspecten als praktijkopleider en de werkzaamheden van SBB. De tekst wordt uitgesproken door een voice-over. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van het werken in de praktijk. Deze video is mogelijk gemaakt door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.
De video begint met een persoon die een pand binnenkomt en de verlichting aan doet. Ondertussen horen we een voice-over. Tijdens het verhaal van de voice-over worden sfeerimpressies getoond van diverse beroepen die onder andere aansluiten bij de uitgesproken tekst. Daarnaast maakt iemand een reclamebordje van het logo van SBB. Kort voor het eind van de video monteert iemand het bordje van SBB met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de laatste scene staat de volgende tekst in beeld: "SBB maakt werk van praktijkleren". Daaronder staat "beroepsonderwijs", het logo van SBB, "bedrijfsleven", "kijk op s-bb.nl". Na het verhaal van de voice-over komt de video aan een einde.
Voice-over: Waar leer je je beroep nu echt? En waar blijf je leren? Elke dag opnieuw. In de praktijk. De praktijk is waar je jouw vak leert verstaan. En waar ervaring spreekt. Waar je fouten mag maken. En de kunst mag afkijken. Kapper word je immers niet uit een boekje. Lasser, office-assistent, verkoper, monteur zonnepanelen, goudsmid, verpleegkundige. En al die andere beroepen die de ruggengraat vormen van onze economie, leer je niet met theorie alleen. In de praktijk leer je van elkaar. En met elkaar. Want het is echt niet alleen de student die wat opsteekt. Als praktijkopleider in een bedrijf word je zelf meteen ook scherper, innovatiever en creatiever. Leer je geweldig veel van leergierige mensen, die willen meebouwen aan jouw bedrijf. En ben je goed bezig door jouw kennis en ervaring te delen. Praktijkleren is een vliegwiel. En SBB zorgt dat het draait. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven schakelt onderwijs, bedrijfsleven, talenten en ervaring aan elkaar. We brengen trends en ontwikkelingen in kaart. En van de werkvloer maken we wettelijk erkende leerbedrijven. We laten diploma-eisen perfect matchen met de vraag van het bedrijfsleven. Voor jonge studenten en voor mensen die zich willen omscholen of bijscholen. Zodat leren in Nederland niet stopt bij een diploma. Maar dat vakmensen zich duurzaam blijven ontwikkelen, hun leven lang. Waar? Precies. In de praktijk. SBB maakt werk van praktijkleren.
SBB maakt werk van praktijkleren
Een succesvol Nederland vraagt om een beroepsbevolking die zich continu blijft ontwikkelen en duurzaam inzetbaar is. SBB wil dat ieder vaktalent de praktijkervaring krijgt die zij of hij nodig heeft.
SBB maakt werk van praktijkleren
Wist u dat
- ...er ongeveer 500.000 mbo-studenten zijn, waarvan ongeveer 75% de beroepsopleidende leerweg (bol) volgt en 25% de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
- ...er 500 verschillende kwalificaties zijn en ruim 1.200 keuzedelen, zodat er veel keuze en flexibiliteit mogelijk is.
- ...mbo-studenten onderwijs volgen bij 42 regionale opleidingscentra (roc's), tien agrarische opleidingscentra (aoc's), elf vakscholen en een 108 particuliere instellingen?
- ...mbo-studenten voor hun stage of leerbaan mogen rekenen op ruim 250.000 erkende leerbedrijven, waarvan er bijna 9.000 zijn gevestigd in het buitenland?
- ..meer dan 300.000 praktijkopleiders de studenten begeleiden bij het leren in de praktijk, dat onmisbare deel van hun opleiding?
- ...ongeveer 40% van de bol-studenten en ongeveer 80% van de bbl-studenten na hun diplomering in dienst komt van hun leerbedrijf?