Bestuur

SBB heeft een algemeen bestuur (AB), waarin het onderwijs en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn. Daarnaast heeft SBB een dagelijks bestuur (DB) dat wordt gevormd door twee duovoorzitters en twee andere leden van het AB.

Lees meer

Sectorkamers en marktsegmenten

In de sectorkamers komen sectorale vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs samen. De leden van de sectorkamers worden voorgedragen door de koepels en benoemd door het bestuur.

Lees meer

Thema-adviescommissies

De drie thema-adviescommissies geven het bestuur SBB over de sectoroverstijgende thema’s gevraagd en ongevraagd advies.

Lees meer

Studentenkamer

In de SBB Studentenkamer nemen jongerenorganisaties plaats, die samen de mbo-studenten in Nederland vertegenwoordigen.

Lees meer

Onderzoek en informatie van SBB

SBB levert onafhankelijke en eenduidige feiten en cijfers over de arbeidsmarkt, beroepspraktijkvorming en de doelmatigheid van het aanbod aan opleidingen. Zo voorzien wij u van actuele informatie over bijvoorbeeld kansrijke beroepen. En de trends en ontwikkelingen die impact hebben op het werkveld waar we in het beroepsonderwijs voor opleiden.

Op deze website vindt u die feiten en cijfers.

Beschrijver: De video gaat over het erkennen en begeleiden van leerbedrijven door SBB. De tekst wordt uitgesproken door een voice-over. Gedurende de video worden animaties getoond die aansluiten bij de tekst. Deze video is mogelijk gemaakt door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven.

De video begint met het logo van SBB. Daarna horen we een voice-over. Tijdens het verhaal van de voice-over worden er bijpassende animaties getoond. In de video komen de volgende afkortingen in beeld: "BPV" (beroepspraktijkvorming), "bol" (beroepsopleidende leerweg) en "bbl" (beroepsbegeleidende leerweg). In de laatste scene staat het logo van SBB in beeld met daarbij "beroepsonderwijs", "bedrijfsleven", "maakt werk van praktijkleren". Daaronder staat "www.s-bb.nl". Na het verhaal van de voice-over komt de video aan een einde.

Voice-over: Vakmensen in Nederland worden in het mbo niet alleen opgeleid in het klaslokaal. Een belangrijk gedeelte van de opleiding vindt plaats in de praktijk, bij de bedrijven zelf. Dat is beroepspraktijkvorming. Hoe zorgen we ervoor dat er voldoende leerbedrijven zijn die op een goede en veilige manier opleiden? Dat is een belangrijke wettelijke taak van SBB. Het erkennen en begeleiden van leerbedrijven. Om stages of leerbanen aan te bieden moet een bedrijf erkend zijn door SBB. Het verschil tussen een stage en een leerbaan is dat studenten die een beroepsopleidende leerweg volgen, naar school gaan en een paar weken of maanden stage lopen bij een erkend leerbedrijf. Studenten die de beroepsbegeleidende leerweg volgen, hebben een leerbaan en werken gemiddeld vier dagen bij het leerbedrijf en gaan één dag per week naar school. We erkennen een bedrijf aan de hand van verschillende criteria. Die zijn vastgelegd in het erkenningsreglement. Zo moet het leerbedrijf een goede en veilige leerplaats aanbieden waar de student het beroep kan leren. Het bedrijf heeft een praktijkopleider die de student op een deskundige manier begeleidt. De werkzaamheden die worden aangeboden passen bij het beroep waar de student voor wordt opgeleid. En het bedrijf is bereid om samen te werken met de school en SBB. De thema-adviescommissie BPV adviseert het bestuur over het erkenningsreglement. De sectorkamers en marktsegmenten signaleren onder andere tekorten of overschotten aan leerplaatsen binnen hun sector. SBB brengt samen met de BPV Monitor de kwaliteit van stages en leerbanen in beeld. Tenslotte bieden we praktijkopleiders een scala aan workshops en hulpmiddelen aan om zich als praktijkopleider verder te ontwikkelen. Op die manier werken onderwijs en bedrijfsleven samen en kunnen studenten hun vak op een goede manier in de praktijk leren. SBB maakt werk van praktijkleren.

Verder naar bestuur

Volgende