Stage bij MentorProgramma Friesland inspireert Nadia tot hbo

Jongeren ondersteunen bij hun opleidings- en loopbaanambities. Daarvoor koppelt het erkende leerbedrijf MentorProgramma Friesland mbo- en hbo-studenten aan een mentor. Mbo-student sociaal werk Nadia El Maimouni van ROC Friese Poort in Leeuwarden kijkt trots terug op haar stage en raakt zelfs geïnspireerd om door te studeren op het hbo.

Meer weten over het actieplan van SBB? Of hebt ú ruimte voor een student? s-bb.nl/helpt

Het MentorProgramma Friesland koppelt al sinds 1997 mbo- en hbo-studenten van Friesland College, Friese Poort, Nordwin College, Stenden en NHL aan een mentor. Adviseur praktijkleren Willy Douma gaf erkenning af voor de opleidingen tot sociaal werker en assistent dienstverlening en zorg.

Stage geeft veel nieuwe inzichten

“Stage in coronatijd heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven”, vertelt mbo-student sociaal werk Nadia El Maimouni. “In september ben ik begonnen met mijn stage bij het MentorProgramma Friesland. Toen was corona al aan de gang en was ik genoodzaakt om mijn mindset om te zetten. Hierin moest ik een creatieve manier vinden om mijn werkzaamheden te doen.”

“Het was een tijd waarin ik juist veel in mijzelf moest gaan investeren, in plaats van alleen in de buitenwereld”, vervolgt Nadia. “Voornamelijk in persoonlijke inzichten, dus goed kijken naar mijn kwaliteiten en wat ik heb te bieden. Dat deed ik heel zorgvuldig samen met mijn praktijkopleider Kamilla Gorczynska. Op dat moment stond ik er klaar voor om een mentee onder mijn hoede te nemen.”

Structuur en gevoel van verantwoordelijkheid ontwikkelen

“Zo gezegd, zo gedaan. Vanaf september ben ik door Kamilla gekoppeld aan een entreestudent. Haar vraag was heel specifiek: ‘Ik ben alleen in Nederland en ik zoek ondersteuning bij schoolopdrachten. Ik wil in februari 2021 mijn diploma halen en ik wil meer ondernemend zijn.’

Eén keer per week hebben Nadia en haar mentee een afspraak. “Ondanks corona, kerst en alle omstandigheden eromheen. We wilden graag structuur en gevoel van verantwoordelijkheid ontwikkelen. In het begin was ik degene die veel initiatief nam. Dit deed ik bewust om mijn mentee te laten zien hoe dit moet en dat het in Nederland zo werkt. Langzamerhand zag ik dat ze deze kwaliteit ging overnemen. Dit vond ik heel mooi om te zien, want hoe meer ik haar losliet, hoe meer ze het zelf oppakte. Dit was terug te zien in haar houding en haar resultaten op school.”

Trots op bijdrage

Inmiddels is Nadia zover dat haar mentee haar diploma krijgt en mag doorstromen naar niveau 2, maar daar houdt het niet op. “Door de positieve ontwikkeling van mijn mentee zijn haar klasgenoten aangestoken om zich ook bij ons aan te melden voor een studentenmentor.”

“Als ik terugkijk naar het resultaat ben ik heel trots op mijn bijdrage”, besluit Nadia. “Dit is een ontdekkingsreis voor mij geweest. Ik heb geleerd hoe ik, door mijn kwaliteiten te delen, mijn mentee in haar eigen kracht kon zetten. Doordat ikzelf heel erg open ben geweest en haar de kans gaf om mij te bevragen, nam ze dit van me over. Nu durft ze bijvoorbeeld docenten een mailtje te sturen of aan te spreken. Deze ervaringen hebben mij als persoon verrijkt en bewuster gemaakt van mijn eigen kwaliteiten. Dankzij deze ervaringen heb ik besloten om door te gaan studeren op het hbo.”

Meer weten over het actieplan van SBB? Of hebt ú ruimte voor een student? s-bb.nl/helpt