Als praktijkopleider hebt u een begeleidende en opleidende rol. U brengt vakkennis over en stimuleert de student om zich verantwoordelijk te voelen voor zijn leerproces en zijn functioneren als medewerker. U motiveert de student en stemt de begeleiding op hem af. Ook let u op de voortgang van het leerproces.
Zoals vastgelegd in het Reglement erkenning leerbedrijven SBB zijn de volgende competenties van belang:
Aansturen
- Stem uw manier van opleiden af op de taakvolwassenheid en leerstijl van de student
- Houd in de gaten of de student functioneert volgens de gemaakte afspraken en geef duidelijke instructies als de student niet aan de verwachting (dreigt) te voldoen
Begeleiden
- Stimuleer en coach de student
- Geef de student heldere en constructieve feedback
- Motiveer de student door hem in meer of mindere mate sociaal-emotioneel te ondersteunen
Beslissen en activiteiten initiëren
- Beslis of de student voortgang boekt in zijn leerproces
- Bepaal op welke gebieden de student zich moet ontwikkelen
Instructies en procedures volgen
- Werk bij het beoordelen van de voortgang van de student met toetsinstrumenten en volgens bijbehorende procedures, zodat de student een objectieve en valide beoordeling krijgt
Leren
- Evalueer de bpv-periode om verbeterpunten te signaleren en om die punten te verbeteren
Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten
- Vraag de student wat hij wil leren tijdens de beroepspraktijkvorming en haak daarop in
Plannen en organiseren
- Maak in een gesprek helder welke leerdoelen moeten worden behaald
- Plan leeractiviteiten van de student
- Volg de voortgang van het leerproces
- Besluit wanneer u moet ingrijpen in het leerproces
Samenwerken en overleggen
- Toon interesse in de student door te luisteren, vragen te stellen en de student te observeren
- Bespreek, na eventuele raadpleging van anderen, uw observaties met de student
- Stimuleer de student mee te denken over de verdere invulling van zijn leerproces
- Luister naar adviezen van de praktijkbegeleider en adviseur praktijkleren en geef aan wat u met de adviezen doet
Vakdeskundigheid toepassen
- Leg uit hoe zaken werken, doet dit voor of laat de student nadenken over vakspecialistische zaken
- Gebruik uw vakkennis om de student te beoordelen
- Bekijk informatie van de school, de wensen van de student en de mogelijkheden binnen het leerbedrijf om na te gaan op welke manier de leerdoelen kunnen worden behaald
- Observeer de student aan de hand van de beoordelingscriteria en geef een waardering aan deze observaties