In deze video van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) wordt uitgelegd wat een praktijkverklaring is en wat jonge werknemers, maar ook werkgevers daaraan kunnen hebben. Praktijkopleider bij sloopbedrijf Vlasman, Jan Stokman, vertelt hoe het bedrijf jonge mensen probeert te vinden die het vak willen leren. Oud-leerling in het praktijkonderwijs Hugo Neijman is zo'n leerling die nu werkt bij Vlasman. Hij vertelt hoe de praktijkverklaring hem motiveert in zijn werk.
(VROLIJKE MUZIEK)
Het logo van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt.
Beeldtekst:
Met de praktijkverklaring kan de leerling aantonen welke praktische vaardigheden deze beheerst.
Een jongeman met een helm op loopt over een verdieping van een kantoorpand dat gesloopt wordt. Hij draagt een zwarte trui met het logo van Vlasman. Even later sloopt hij een aanrechtblok van een wand.
(SLAGGELUID)
In hetzelfde kantoorpand is ook Jan Stokman, praktijkopleider bij Vlasman. Ook hij draagt een helm en een zwarte trui van Vlasman.
JAN STOKMAN: "Ons bedrijf heeft meerdere takken. We hebben een afdeling sloopwerkzaamheden, koppensnellen, bodemsanering en asbestsanering. Wij werken landelijk met een mooie club mensen."
De jongeman die het aanrechtblad sloopte, heet Hugo Neijman. Hij is oud-leerling in het praktijkonderwijs en nu werknemer bij Vlasman.
HUGO NEIJMAN: "Ik kwam terecht bij Vlasman door mijn derde schooljaar. Mijn school had een open dag geregeld bij Vlasman. We zijn gaan kijken met een paar mensen. Toen dacht ik: hé, dat is een leuk bedrijf. Mijn taak in dit pand is de wanden leegslopen. Alles netjes, want het pand moet heel blijven. Ik sloop de wanden leegen zaag het overig ijzer."
(ZAAGGELUID)
JAN: "We hebben ook te maken met een arbeidskrapte en deels vergrijzing binnen het bedrijf. Wij zoeken nieuwe, jonge leerlingen die bij ons graag ons vak willen leren. Het is een prachtig vak en het zou zonde zijn als er geen mensen meer in geïnteresseerd zouden zijn."
HUGO: "De praktijkverklaring geeft mij extra motivatie, omdat ik dan meer dingen kan doen die ik graag zou willen. Werkgericht, maar ook privégericht. Ik kan zeggen dat ik hier een keer ga werken. Intern kan ik zeggen dat ik groter of uitdagender werk zou willen hebben."
JAN: "We zijn constant bezig ons personeel intern op te leiden. De praktijkverklaring kun je altijd naast je werk doen. Ook na afronding van je opleiding. Als wij collega's hebben die graag door willen leren, als uitvoerder, projectleider, kraanmachinist, handsloper of Bobcat-machinist, kunnen we dat altijd aanbieden. Dat kan ook door middel van de praktijkverklaring."
Beeldtekst:
Praktijkverklaring als schakel naar duurzaam werk
(VROLIJKE MUZIEK)
Beeldtekst:
Meer informatie? Neem contact op met onze servicedesk, 088 388 00 00 of info@s-bb.nl
Het logo van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt, met als bijschrift: maakt werk van praktijkleren.
Pro en vso
Naast de diensten voor het mbo, werkt SBB ook voor het praktijkonderwijs (pro) en het Voortgezet Speciaal Onderwijs (vso). Dit zijn twee vormen van voortgezet onderwijs voor jongeren die meer begeleiding nodig hebben. Veel van deze leerlingen stromen vanuit een stage direct door naar de arbeidsmarkt.
Praktijkonderwijs
Dit zijn leerlingen met een IQ tussen 55 en 80 met een leerachterstand van minimaal 3 jaar. Deze leerlingen zijn vooral sterk in praktische vaardigheden. Het programma op school is vooral gericht op persoonsvorming en zelfredzaamheid. Deze jongeren gaan na hun schooltijd vaak werken of gaan nog verder leren op een mbo.
Vso
Het VSO is georganiseerd in vier clusters:
- cluster 1: blind en slechtziend
- cluster 2: doof, slechthorend en taal/spraakprobleem
- cluster 3: motorisch gehandicapt, verstandelijk gehandicapt en langdurig ziek
- cluster 4: psychische stoornissen en gedragsproblemen
Deze jongeren gaan na hun schooltijd vaak aan de slag in de dagbesteding of werken in het bedrijfsleven. Het is ook mogelijk om in het vso een vmbo, havo of vwo diploma te halen, deze leerlingen gaan na het vso verder leren.
Praktijkverklaring
In hun stage bij een erkend leerbedrijf kunnen leerlingen van het pro en vso de praktijkverklaring halen. Met de praktijkverklaring kan de leerling aantonen welke praktische vaardigheden deze beheerst. De praktijkverklaring gaat uit van de werkprocessen uit de mbo kwalificatiestructuur. U kunt gebruik maken van alle werkprocessen waar u als leerbedrijf voor bent erkend.
Verdiepingsmodule: workshop begeleiden op maat
Deze verdiepingsmodule is geschikt wanneer u extra ondersteuning nodig hebt bij de begeleiding van kwetsbare doelgroepen. Deelname is voornamelijk zinvol als u zelf een stagiair begeleidt.
De workshop bestaat uit twee onderdelen:
- Omgaan met specifieke begeleidingsbehoeften
Wat betekent het voor u wanneer uw stagiair extra begeleidingsbehoeften heeft? Weet u van uzelf hoe u daarmee omgaat? En welke invloed heeft dit op uw stagiair? - Aan de slag
We werken met praktische oefeningen en voorbeelden uit de eigen praktijk. Aan het einde van de workshop beschikt u over direct toepasbare handvatten voor een succesvolle stageperiode.
De workshop bestaat uit twee bijeenkomsten van elk vier uur. De groep bestaat uit minimaal acht en maximaal twaalf deelnemers.
De kosten van de workshops worden gesubsidieerd. Door u in te schrijven gaat u de overeenkomst aan om deel te nemen aan alle onderdelen. Bij volledig afronden van een workshop, ontvangt u een bewijs van deelname.
Voor u als leerbedrijf
In een traject van praktijkleren met de praktijkverklaring is het mogelijk om de leerling intern op te leiden en toe te werken naar een arbeidscontract. Samen met de leerling en de school worden de werkprocessen vastgesteld waar de leerling in uw leerbedrijf aan gaat werken. Door te werken met de praktijkverklaring voldoet u aan enkele voorwaardes om in aanmerking te komen voor de subsidie praktijkleren. Wilt u meer informatie over werken met de praktijkverklaring download hieronder de pdf.